Case Sparck Technologies Kees Oosting: Duurzaamheid is onlosmakelijk verbonden met de core business van het bedrijf

Sparck Technologies was oorspronkelijk een fabrikant van enveloppenvulmachines onder de naam Neopost. In het afgelopen decennium heeft het bedrijf zichzelf opnieuw uitgevonden door de overstap naar ontwikkeling van automatische verpakkingsmachines voor de snelgroeiende e-commerce-industrie. De verkoop van deze duurzame oplossing maakt een enorme groei door van meer dan 30% per jaar. Het bedrijf heeft meer dan 300 medewerkers en kantoren in 7 landen, waaronder het hoofdkantoor in Drachten. Sparck Technologies maakt sinds 2021 deel uit van de Nederlandse investeringsmaatschappij Standard Investment in Amsterdam.

Automatisch en op maat verpakken is duurzaam verpakken
Duurzaamheid is voor Sparck Technologies onlosmakelijk verbonden met de core business van het bedrijf: het ontwikkelen van geautomatiseerde verpakkingssystemen die de negatieve duurzaamheidsimpact van de e­-commerce­ industrie verminderen. Het systeem zorgt voor substantieel minder afval (want minder vulmateriaal), minder materiaalgebruik (want minder karton nodig) en minder CO2 ­uitstoot (want minder transport). Op basis van recente Europese regelgeving mogen verpakkingen van thuisbezorgde goederen nog maximaal 40% loze ruimte bevatten. “Door te verpakken met onze systemen wordt daar ruimschoots aan voldaan, dat leidt namelijk tot slechts 5% loze ruimte”, aldus Kees Oosting, CEO van Sparck Technologies. “Uiteraard leidt minder materiaalgebruik ook tot financiële voordelen voor onze klanten. Het mes snijdt aan twee kanten.” En daarbij vermindert automatisering van het verpakkingsproces de benodigde arbeidscapaciteit. Zeer relevant, aangezien de krapte op de arbeidsmarkt van grote invloed is op de strategie van bedrijven, zo blijkt ook dit jaar weer uit het Berenschot Strategie Trendsonderzoek.

Duurzaamheid vanuit klantperspectief
“Ons systeem levert voor onze klanten in de keten, de e­-commerce bedrijven, een substantiële bijdrage aan de duurzaamheidsuitdagingen waar zij voor staan. Daarmee maken wij veel meer impact dan wanneer wij alleen naar onszelf kijken. Op het moment dat wij bijvoorbeeld één of twee machines leveren, is onze duurzaamheidsimpact veel groter dan we ooit met energiebesparing in onze eigen organisatie kunnen realiseren”, aldus Oosting. “Wij willen een koploper zijn in duurzaam verpakken. We willen onze huidige en nieuwe klanten inspireren met onze APS­ machines en het bewustzijn omtrent de duurzaamheidsvoordelen ervan vergroten. Duurzaamheid is een ketenbrede verantwoordelijkheid. Uiteraard neemt dit onze eigen verantwoordelijkheid niet weg en nemen wij die verantwoordelijkheid ook. We willen duurzaamheid sterker integreren in onze interne bedrijfsprocessen.”

Duurzaamheidsstrategie helpt prioriteiten stellen
Samen met Berenschot is Sparck Technologies een traject gestart om te komen tot een onderbouwde duurzaamheidsstrategie. Hierin is gekeken naar de impact van de organisatie op mens en milieu en naar de belangrijkste duurzaamheidsrisico’s en ­kansen (het principe van dubbele materialiteit).
“De analyse richt zich niet alleen op onze eigen organisatie, maar ook op de keten, upstream en downstream. Vanuit deze verkenning hebben wij onze ambities op het gebied van duurzaamheid bepaald en de voor onze organisatie relevante duurzaamheidsthema’s, zoals energieverbruik, circulaire materialen en duurzame inkoop. Op elk thema formuleren we concrete korte­, middellange­ en langetermijndoelstellingen. Daar richten we onze activiteiten op en laten we de voortgang zien. We focussen op die gebieden waar wij als organisatie de meest duurzame impact kunnen maken. Niet alles kan, we moeten keuzes maken en prioriteiten stellen”, verklaart Oosting.

Voorbereid op de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)
Uit het Berenschot Strategie Trendsonderzoek blijkt dat een derde van de deelnemende bedrijven nog niet op de hoogte is van de CSRD, de Europese richtlijn over duurzaamheidsrapportage, of nog niet met de voorbereidingen gestart is. “Hoewel de CSRD voor ons niet de directe aanleiding is geweest om te starten met het opstellen van een duurzaamheidsstrategie, geeft de richtlijn wel houvast voor het in kaart brengen van onze doelen en de voortgang hierop.” De rapportage dient over de gehele keten te gaan. Daarmee heeft de richtlijn niet alleen impact op Sparck Technologies zelf, maar ook op de toeleveranciers. Aan hen wordt eveneens informatie gevraagd over hun duurzaamheidsbeleid.

Uitdagingen
“De overgang van het oude postsysteem naar het nieuwe verpakkingssysteem vraagt een enorme transitie van onze organisatie. Dat kan echter niet tot gevolg hebben dat duurzaamheid van de agenda valt. Juist door zaken slim te combineren, krijg je een versterkend effect. Zo gaan wij onze fabriek volledig herinrichten, waarbij we zaken als isolatie, efficiënte verlichting en ergonomische werkplekken direct meenemen. Ook richten we ons op het verbeteren van de remote control functie van onze systemen. Op basis van data­analyse versterken we predictive maintenance (planbaar onderhoud) van de systemen. Dit leidt tot minder (fysieke) services en daarmee tot minder CO2 ­uitstoot als gevolg van gereduceerde transportbewegingen. Door nieuwe initiatieven vanuit onze core business, zoals het verder reduceren van het kartongebruik van de systemen, zo veel mogelijk te laten aansluiten op onze duurzaamheidsdoelstellingen voorkomen we parallelle paden en verkleinen we de negatieve duurzaamheidsimpact van ons bedrijf en die van onze klanten.”

Over het Berenschot strategie trendsonderzoek
Het jaarlijks terugkerend Strategie Trendsonderzoek is in het voorjaar van 2023 gehouden, uitgevoerd door organisatieadviesbureau Berenschot. In totaal hebben dit jaar circa 500 respondenten deelgenomen aan het Strategie Trendsonderzoek. In het onderzoek wordt deelnemers onder meer gevraagd naar welke (strategische) onderwerpen bij hen spelen, hoe zij zich positioneren, en hoe zij de eigen strategie doorvertalen en invullen in de organisatie. Deelnemers zijn afkomstig uit de top van het Nederlands bedrijfsleven en uit semipublieke, onderwijs- en zorgorganisaties. De steekproef bestond hoofdzakelijk uit professionals in general-managementposities, uiteenlopend van dga’s (10%), bestuurders (46%) en toezichthouders (1%) tot (top)managers (26%) en hun adviseurs (11%) van grote, middelgrote en kleine organisaties in Nederland. De organisaties van de deelnemers vertegenwoordigen circa 734.000 werknemers oftewel ongeveer 11% van het totaal aantal banen in ons land.

Over Berenschot

Berenschot is een onafhankelijk organisatieadviesbureau met meer dan 400 medewerkers. Met gefundeerde adviezen en slimme oplossingen werken we aan een vooruitstrevende samenleving.

U kunt hier het Berenschot Strategie Trends downloaden.

Over Luddo Oh
Luddo Oh, bedrijfseconoom, heeft meer dan 30 jaar advieservaring in het begeleiden van organisaties met een financieel vraagstuk. Zijn specialisatie ligt op het snijvlak van financieel management en strategie. Hij adviseert klanten in de industrie, financiële en zakelijke dienstverlening. Hij heeft diverse projecten uitgevoerd op het gebied van reorganisaties, overhead doorlichtingen, fusies, benchmarking, kostenreducties, cost management, performance management, businessplanning en scenario analyse.

Plaats een reactie