Strategie bepalen, invullen, en doen! Een voorbeeldcasus.

Medio 2009 vroeg Sportfondsen Groep aan Berenschot een opleidingsprogramma voor de managers van de verschillende vestigingen samen te stellen. Daarop adviseerde Berenschot een paar stappen terug te doen en eerst een plan te maken voor de gewenste veranderingen. Vanuit een heldere strategische richting volgt een eenduidig profiel van de manager van de toekomst. Pas dan kan de benodigde ontwikkeling bepaald worden.

In 1923 ontstond voor het eerst het idee om een fonds op te richten om een eigen zwembad te realiseren. Hiermee is de Sportfondsen Groep een pionier op het gebied van publiek-private samenwerking, lang voordat deze term werd uitgevonden. Ook vandaag de dag nog trekt deze eerste locatie, Amsterdam-Oost, nog 200.000 bezoekers per jaar. Wel is er veel gebeurd sinds het eerste zwembad. Momenteel is de groep actief in circa 90 Nederlandse gemeenten en heeft zij ongeveer 300 maatschappelijke voorzieningen in beheer, waarvan nog “slechts” één derde zwembad is. Jaarlijks worden zo’n 25 miljoen bezoeken gemeten.

Nu is de markt volop in beweging rondom Sportfondsen. Hoewel de omzet ook in 2009 gegroeid is, wil de organisatie toch een efficiencyslag doormaken. De gemeentelijke budgetten zijn aangescherpt, de eisen op het gebied van veiligheid en hygiëne nemen sterk toe, en bezoekers leggen de lat hoger en hebben meer alternatieve mogelijkheden. Bovendien is de branche rechtstreeks afhankelijk van de energieprijzen. Dit vraagt enerzijds om inzicht en transparantie in kosten en bedrijfsvoering, terwijl anderzijds zaken als financiële beheersing, verantwoordelijkheid en ondernemerschap in de genen moeten komen bij de vestigingsmanagers.

Om de gewenste beweging – zonder kwaliteitsverlies! – te implementeren en te “doorleven” heeft Berenschot een 3-stappenplan geformuleerd op basis van het principe richten-inrichten-verrichten (klik op afbeelding rechts). Het begon allemaal met het richten: waar gaan we heen? Wat zijn de strategische uitgangspunten? Alle stakeholders werden betrokken bij het bepalen van de noodzaak van het inzetten van deze ontwikkeling, terwijl daarmee ook gelijk de basis werd gelegd voor het implementeren hiervan en het creëren van draagvlak en betrokkenheid.

Daarna volgde de fase van het inrichten. De vastgestelde richting, in de vorm van strategische speerpunten, werd doorvertaald naar een nieuw organisatieontwerp die leidde tot een splitsing naar twee aparte ondernemingen: Sportfondsen Exploitatie Beheer voor de accommodaties die opereren in een open verhouding met de gemeente, en Sportfondsen Deelnemingen voor de risicodragende ondernemingen (klik op organigram links). Tegelijkertijd is de strategie doorvertaald naar concrete indicatoren waarop managers kunnen sturen. Hieronder vallen niet alleen financiële cijfers of klanttevredenheid, maar ook indicatoren met betrekking tot de relatie met de gemeenten en de algehele beleefdheid van medewerkers.

De derde en laatste fase, het verrichten, heeft vanaf het begin al veel prioriteit. Door het vroegtijdig creëren van draagvlak werd al direct de weg vrijgemaakt voor geleidelijke implementatie. Nu de tekening echter af is moet het huis gebouwd worden. De kunst hierbij is om de grote lijn vast te houden en uit de dragen en tegelijkertijd de no-nonsense-doe-cultuur van Sportfondsen te benutten. Dit leidde voor 2010 tot een viertal concrete doelstellingen. Hiermee is Sportfondsen een mooie nieuwe weg ingeslagen, die leidt tot een toekomstbestendige organisatie met daarin veel ruimte voor creativiteit, innovativiteit, en lokaal ondernemerschap.

Dit artikel is afkomstig uit het blad “Sportfondsen Optimaal”, jaargang 6, nummer 1 mei 2010. Voor meer over dit traject, neem contact op met Sportfondsen Nederland of met de adviseurs van Berenschot. Download hieronder het artikel als pdf.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: