Dialoog over strategie rendeert – Deel 8 van 10

Tijdens de crisis prevaleren top down gedreven strategieprocessen boven strategische dialogen. Maar wat is het meest geëigende strategieproces voor de wereld van na de crisis? Leidt een strategische dialoog dan tot meer flexibiliteit, meer draagvlak en betere rendementen? Deze serie wekelijkse posts geeft aan de hand van promotieonderzoek aan Nyenrode antwoorden op deze vragen en geeft praktische handvatten voor een strategische heroriëntatie op de wereld van morgen.

De strategische dialoog in de praktijk

Zoals het model van de strategische dialoog laat zien, kan er binnen het proces van de dialoog op meerdere punten worden ‘ingestapt’. Het kan zijn dat een onderneming toe is aan een nieuwe ambitie, hetzij omdat voltooiing van de vorige ambitie is gerealiseerd, hetzij omdat men deze niet meer uitdagend dan wel haalbaar acht. Als dat het geval is wordt gestart met de ambitie. Mocht uit de monitoring blijken dat de prestaties achterblijven bij de ambities en doelstellingen, dan kan men bijsturen in doorbraakprojecten. Als de omstandigheden structureel aan het veranderen zijn, zal men terug moeten naar  de keuzemomenten om te bezien of er andere reële opties zijn die die nu tot een beter resultaat zouden leiden. Als er drastische veranderingen in de omgeving plaatsvinden, bijvoorbeeld door gedrag van concurrenten of radicale technologische innovatie, dan is het zaak een geheel nieuw zoeklicht op de omgeving en haar kansen te richten. In de laatste post van deze serie (over twee weken) laten we zien hoe een specifiek strategisch issue van een productieonderneming via de dialoog heeft geleid tot tastbare acties.

Door: Martijn Laar en Hendrik Jan Kaal

Drs. M. Laar is adviseur bij Berenschot op het gebied van Strategische Marketing, mr.drs. H.J. Kaal is adviseur bij Berenschot op het gebied van Strategie & Organisatie.

Contact: m.laar@berenschot.nl; h.kaal@berenschot.nl

Uit: Holland/Belgium Management Review – Nummer 133 (2010)

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: