Groei door focus op bestaande klanten
11 september 2023 Plaats een reactie
Organisaties hebben grote groeiverwachtingen. Wij hebben deelnemers gevraagd op welke manieren zij omzetgroei denken te realiseren. Meegroeien met de markt en verhogen van toegevoegde waarde bij bestaande klanten worden het vaakst genoemd. Een groot aantal deelnemers zet daarbij in op het aanbieden van nieuwe producten en/of diensten én op het aanboren van nieuwe marktsegmenten. Ten opzichte van 2022 wordt een groter deel van de omzetgroei gerealiseerd door verhoging van prijzen. Vaak als reactie op de stijgende kosten voor materialen en arbeid.
Over het Berenschot strategie trendsonderzoek
Het jaarlijks terugkerend Strategie Trendsonderzoek is in het voorjaar van 2023 gehouden, uitgevoerd door organisatieadviesbureau Berenschot. In totaal hebben dit jaar circa 500 respondenten deelgenomen aan het Strategie Trendsonderzoek. In het onderzoek wordt deelnemers onder meer gevraagd naar welke (strategische) onderwerpen bij hen spelen, hoe zij zich positioneren, en hoe zij de eigen strategie doorvertalen en invullen in de organisatie. Deelnemers zijn afkomstig uit de top van het Nederlands bedrijfsleven en uit semipublieke, onderwijs- en zorgorganisaties. De steekproef bestond hoofdzakelijk uit professionals in general-managementposities, uiteenlopend van dga’s (10%), bestuurders (46%) en toezichthouders (1%) tot (top)managers (26%) en hun adviseurs (11%) van grote, middelgrote en kleine organisaties in Nederland. De organisaties van de deelnemers vertegenwoordigen circa 734.000 werknemers oftewel ongeveer 11% van het totaal aantal banen in ons land.
Over Berenschot
Berenschot is een onafhankelijk organisatieadviesbureau met meer dan 400 medewerkers. Met gefundeerde adviezen en slimme oplossingen werken we aan een vooruitstrevende samenleving.
U kunt het Berenschot Strategie Trends downloaden.