Derde golf van digitalisering biedt mogelijkheden tot ‘digital customer intimacy’.

Als ondernemer ziet u de kansen van de nieuwe digitale werkelijkheid: alles kan en gaat online. Uw organisatie aanpassen aan de nieuwe spelregels is dé grote uitdaging van bestuurders en CEO’s in 2016. Tegelijkertijd staat uw omgeving niet stil. Uw klanten, concurrenten en samenwerkingspartners zijn volop in beweging. Groothandelaren, producenten, toeleveranciers, installateurs en (online) retailers strijden om de macht in de keten. De partij die de beste interface heeft met de eindklant vergaart steeds waardevollere data, kan daarmee het beste aansluiten op de klant en heeft de beste positie om de race te winnen.Digitalisering1

Waar bevindt u zich? De drie golven van digitalisering.

De digitale disruptie kan worden ingedeeld in drie opeenvolgende golven, waarbij de bedrijfsvoering wordt beïnvloed door: prijsdruk, interactie met de eindklant en Digital Customer Intimacy.

Eerste golf leidde tot prijsconcurrentie en de commoditytrap

In de eerste golf profiteerden voornamelijk bedrijven die vanaf de start een volledig digitaal business-model hadden, de zogenaamde e-tailers. Dit zijn de disruptors in de traditionele B2B – B2C-keten. Het gevolg voor groothandels die zich van oudsher op tussenschakels richtten, was een steeds grotere afstand tussen hen en de eindklant, de consument én een hoge prijsdruk. De oplossing was doorgaans: het verlagen van prijzen en het verhogen van operational excellence.

Tweede golf digitalisering gaf mogelijkheid tot interactie met de eindklant

Als gevolg van de eerste golf voelden veel groothandels de sterke noodzaak hun ketenpositie te versterken en hun verdienmodel uit te breiden. Vanuit de gedachte ‘erop of eronder’ probeerden zij hun bedrijf te digitaliseren, extra toegevoegde waarde te creëren en services voor de ‘installed base’ aan te bieden. In de tweede golf van digitalisering zagen we dat door meer bedrijven werd geprofiteerd van het internet. Internet biedt mogelijkheden voor betere interactie en binding met klanten. Daarnaast worden online marketingfunctionaliteiten toepasbaar op andere soorten eindklanten, bijvoorbeeld de consument, ZZP’ers of professionals.

Derde golf van digitalisering biedt mogelijkheden tot ‘digital customer intimacy’!

Anno 2016 bevinden we ons in de derde golf van digitalisering, waar veel traditionele functies van ketenschakels door digitale applicaties worden overgenomen. Denk aan zaken zoals: advies, service, ontwerpen, inmeten, installeren, systeemintegratie en productbeleving. De ketenspelers worden hier geholpen door het Internet of Things (IoT), waarmee zij rechtstreeks in contact staan met de eindklant en proactief kunnen bepalen welke services gewenst zijn.

De groothandel die de verbinding met bestaande en nieuwe eindklanten en ketenpartners tot stand brengt, beschikt over steeds waardevollere data en gaat de race winnen.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: