Verlies de klant niet uit het oog: de commodity trap dreigt waarbij het onderscheidend vermogen voor klanten niet meer waarneembaar is

Het voorkomen van margedruk en prijsconcurrentie staan hoog op de agenda van ondernemers, zo blijkt uit het jaarlijkse Berenschot strategy trends onderzoek. De ‘commodity trap’ waarbij alleen nog maar op prijs wordt geconcurreerd dreigt in deze tijd van immer toenemende digitalisering voor iedereen. Door internet worden producten en diensten online makkelijker met elkaar vergeleken. Hierin schuilt het gevaar dat het onderscheidend vermogen voor klanten niet meer waarneembaar is. Ook wordt door toenemende transparantie als gevolg van het internet en de exponentiële versnelling van innovaties de rendabele levensduur van producten steeds korter.

klantfocus

Het voorkomen van prijsconcurrentie kan door de relatie met de klant meer centraal te zetten. Door sterke focus te leggen op klant-gerelateerde aspecten, zoals maatwerk, het betrekken van de klant bij productontwikkeling en keuzes voor specifieke klantsegmenten. Hierbij zijn innovatie en kwaliteit de belangrijkste aspecten van bedrijven om zich te onderscheiden.

De praktijk van Berenschot bevestigt dit beeld: bedrijven die succesvol zijn, hebben een sterke klantfocus in alle facetten van het bedrijf.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: