De disruptie leidt tot nieuwe kansen

Door de disruptie zijn oude business modellen niet meer werkzaam en moeten bedrijven naar een volledige turnaround van de organisatie. Dit heeft ook gevolgen voor hoe klanten benaderd worden en vereist een hogere flexibiliteit van het personeel. De organisaties die flexibel weten in te spelen op de nieuwe kansen zullen de winnende strategie hebben.

zengeving

Gary Hamel scheef het al eens:

Face it:  Out there in some garage, an entrepreneur is forging a bullet with your company’s name on it. Once that bullet leaves the barrel, you won’t be able to dodge it. You’ve got one option: you have to shoot first. You have to out-innovate the innovators, out-entrepreneur the entrepreneurs. Sound impossible for a decades-old incumbent? It is. Unless you’re willing to challenge just about every assumption you have about how to drive innovation and wealth creation in your company.

  • Duurzaamheid en deeleconomie

In verbonden wereld worden problemen verbonden aangepakt. Alleen  economisch belang is onvoldoende. Zingeving en lange termijn wordt weer belangrijker. Bezit wordt minder van belang, want waarom bezitten als je het veel efficiënter via de deeleconomie kan gebruiken.

  • Individualisering versus collectief

De toegenomen individualisering vereist maatwerk. Door de verschuiving naar online worden schakels overgeslagen en is een maatwerk mogelijk. Door data analytics en big data weten we ook meer wat de individu wil.

Daarnaast zoeken veel mensen weer verbinding. De verzuiling is de afgelopen 15 jaar verdwenen, maar iedereen is op zoek naar meer geborgenheid.  Hierdoor ontstaan kansen voor nieuwe communities.

  • Flexibilisering arbeidsmarkt en mismatch

We zullen steeds meer andere samenstelling van organisaties krijgen. De vraag naar flexibiliteit stijgt, loopbanen voor het leven zijn allang voorbij. Het aantal ZZP-ers stijgt. En door technologische ontwikkelingen zal er een groeiende mismatch tussen vraag en aanbod arbeid ontstaan.

De wereld verandert razendsnel. Het werkterrein van bedrijven en organisaties  wordt steeds diverser en complexer, de continue stroom aan technologische innovaties vergroot voortdurend de snelheid en impact van verandering en meer en meer bedrijven (en mensen) zijn met elkaar verbonden.  Geen enkele sector ontkomt aan deze ingrijpende veranderingen.

Je hoeft maar door een doorsnee Nederlandse winkelstraat te lopen om de gevolgen te zien. Steeds meer leegstand en steeds minder ‘oude bekenden’ die de afgelopen decennia de winkelstraten hebben gedomineerd. In  plaats daarvan zien we een sterke groei van grote, veelal buitenlandse ketens zoals Zara, H&M en Primark, en nieuwe toetreders zoals Marqt, Action.
En wie denkt dat met het aantrekken van de economie de ‘oude orde’ en werkgelegenheid weer zullen herstellen komt vroeg of  laat bedrogen uit.

 

Advertenties

Over Luddo Oh
Luddo Oh, bedrijfseconoom, heeft meer dan 20 jaar advieservaring in het begeleiden van organisaties met een financieel vraagstuk. Zijn specialisatie ligt op het snijvlak van financieel management en strategie. Hij adviseert klanten in de industrie, financiële en zakelijke dienstverlening. Hij heeft diverse projecten uitgevoerd op het gebied van reorganisaties, overhead doorlichtingen, fusies, benchmarking, kostenreducties, cost management, performance management, businessplanning en scenario analyse.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: