Groei door overname vergelijkbaar bedrijf

Vuist op vuist_LRDe overname markt begint weer op stoom te raken. De meest eenvoudige stap is de overname van een bedrijf met dezelfde producten en/ of diensten.

Bij een fusie of overname van gelijksoortige bedrijven dient goed te worden gekeken naar synergie in producten, markten en diensten. Productiecapaciteit of de overhead kan daarbij worden gedeeld. Belangrijker is dat de producten en klanten elkaar niet overlappen. Bij overcapaciteit in een markt heeft dit altijd gevolgen voor een van de partijen en is het realiseren van synergie ook moeilijker.

Acquisitie gelijksoortig bedrijf (concurrent)
WANNEER
Schaalvergroting leidt tot betere
marktpositie en/of lagere kosten
KARAKTERISTIEKEN
Samenwerking binnen dezelfde sector
AANTREKKELIJKHEDEN
Versterking marktpositie en marge
Schaalvoordelen in productie, verkoop enz
Meer ruimte voor innovatie
Uitschakelen concurrent
Kostenvoordeel in overhead
Kan dreigende ondergang keren
RISICO’S
Integratie moeilijk door identiteiten
Overschatten marktsynergie en mogelijk
verlies van klanten
Aandacht gaat eerst naar organisatie en
posities en later naar de markt
Spanning door lijken in de kast
Bezwaren van overheden

Opgelet dient wel te worden dat er meerwaarde gecreëerd wordt. als de markt overcapaciteit bevat dan kan dit wel eens de verkeerde strategie zijn, waarbij 1+1 niet drie is.

Een voorbeeld die wij in praktijk zijn tegengekomen is de fusie tussen twee karton verwerkende fabrieken. Beide hebben een lastige financiële positie en kampen met overcapaciteit. Er zit weinig overlap in het klantenbestand en veel in de type producten. De capaciteit kan daardoor moeiteloos ingeschoven worden in een fabriek, de overhead gereduceerd waardoor er nu een krachtige partij is ontstaan die de lastige markt goed kan doorstaan.

Advertenties

Over Luddo Oh
Luddo Oh, bedrijfseconoom, heeft meer dan 20 jaar advieservaring in het begeleiden van organisaties met een financieel vraagstuk. Zijn specialisatie ligt op het snijvlak van financieel management en strategie. Hij adviseert klanten in de industrie, financiële en zakelijke dienstverlening. Hij heeft diverse projecten uitgevoerd op het gebied van reorganisaties, overhead doorlichtingen, fusies, benchmarking, kostenreducties, cost management, performance management, businessplanning en scenario analyse.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: