Als verandering niet lukt is het jouw schuld!

Transitie… transformatie… disruption… het zijn een beetje de toverwoorden in het bedrijfsleven anno 2015. Iedereen praat over veranderen, de boel opschudden. Maar veel belangrijker is de vraag: DOEN we dat ook echt?

Ja én nee, is volgens mij het antwoord. Ja in de zin dat we allemaal aan het businessmodel aan het sleutelen zijn. De klantrelatie wordt fundamenteel anders, volgens de respondenten in het Strategy Trends 2015 onderzoek, en dus worden ook de gemaakte producten en geleverde diensten aangepast. Daarmee samenhangend kijken we of we een briljant nieuw verdienmodel kunnen bedenken én zoeken we naar nieuwe (digitale) kanalen om de klant te bereiken.

Maar tegelijkertijd zien we dat veel organisaties het niet lukt om zichzelf op het eigen vernieuwde businessmodel aan te passen. Vernieuwing en verandering vraagt om ander gedrag, andere besturing, andere organisatie, andere processen, andere competenties. Bij te veel bedrijven blijft het bij een goed verhaal, waar klanten ook best heil in zien, maar te weinig winst (keiharde €) en te weinig vooruitgang, doordat het nieuwe businessmodel met de oude organisatie moet worden gerealiseerd.

Bij veel bedrijven overheerst (blijkbaar) de angst voorop te lopen. “We gaan niet gokken”, hoor ik vaak van klanten. “Helemaal mee eens” zeg ik dan. Maar nu keuzes maken over hoe je je organiseert zodat je morgen een voorsprong hebt, dat is niet gokken – dat is leiden! En laat jij daar nou als manager nét verantwoordelijk voor zijn…

De afgelopen jaren hebben we vaak gesproken over wat de winnaars van morgen doen. Ik wil de discussie aan over wat de winnaars van VANDAAG doen. Het kan er bij mij niet in dat bedrijven die afwachten, reactief blijven, en niet écht in beweging komen dit lang volhouden. Want niet alleen bedrijven zijn in transitie, onze hele economie transformeert met dank aan disruptive innovation.

In 2015 begint duidelijk te worden wie aanhaken en wie afhaken. Waar wil je bij horen?

Dit artikel verscheen eerder op LinkedIn Pulse.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: