3D printen raakt iedereen, niet alleen maakbedrijven!

3D printenIedereen heeft het erover, elke krant en elk blad schrijft erover: 3D printen veroorzaakt een revolutie in de manier waarop we dingen maken. De respondenten van het Berenschot Strategy Trends 2015 onderzoek zijn van mening dat de impact van 3D printen op hun business in 2015 beperkt gaat zijn: “slechts” 13% van hen verwacht directe impact dit jaar. Onder bedrijven in de maakindustrie is dit meer dan het dubbele – van de zakelijke dienstverleners verwacht slechts 9% dit jaar al impact te ondervinden van de 3D printen revolutie. Volgens mij zitten ze in de ontkenningsfase: iedereen gaat te maken krijgen met 3D printen, óók dienstverleners. Dat zal  sneller gaan gebeuren dan iedereen nu denkt – misschien al wel in 2015.

Huishoudelijke artikelen, zoals lampen of vazen, persoonlijke items, zoals juwelen of schoenen, medische producten, zoals gehoorapparaten of protheses, industriële producten, zoals veiligheidsgordels of machine tools: alles kan worden verbeterd, lichter gemaakt of op maat worden gemaakt om de specifieke wensen en behoeften van de eindgebruiker mogelijk te maken. Stuk voor stuk wordt dit mogelijk gemaakt door 3D printen.

De term “3D printen” kreeg wereldwijde aandacht na een artikel in The Economist van April 2012. In dat artikel werd een derde industriële revolutie voorspeld, mogelijk gemaakt door de kracht van “layer-by-layer” additive manufacturing technologie. In de nabije toekomst zouden mallen en gieten of kostbare fabricatie van onderdelen en producten niet meer noodzakelijk zijn. Met behulp van 3D printen zou productie on demand kunnen plaatsvinden vlak bij de eindgebruiker. De software die de machine bestuurt zorgt voor ontwerpen die exact aansluiten op de behoeften van de gebruiker. Ongebruikt materiaal wordt bewaard en gebruikt voor de volgende productie, zodat verspilling en vervuiling worden verminderd.

Daarnaast zien we dat in grote fabrieken van de (nabije) toekomst digitalisering een disruptive effect zal hebben. The Economist concludeerde dat “dingen financieel verantwoord in veel kleinere aantallen gemaakt kunnen worden, met meer flexibiliteit en met minder arbeid”. Nieuwe materialen, nieuwe processen (zoals 3D printen), automatisering en the internet of things en nieuwe collaboratieve productiedienstverlening zaullen een groter deel van het productieproces online brengen. Dit is een duidelijk voorbeeld van de relevantie en realiteit van deze ontwikkeling.

Overheden en grote bedrijven investeren flink in 3D printen. In februari 2014 maakte President Obama (van wie eind 2014 het eerste 3D geprinte presidentiële portret zou verschijnen) bekend dat “twee publiek-private productieorganisaties in Chicago in Detroit samen $320M investeren in de technologie. En de Chinese overheid heeft 3D printen benoemd tot nationale strategie voor het aanpassen van het Chinese businessmodel.

Al in 2004 zagen we de belofte die het bezorgen van geïndividualiseerde producten tegen massaproductie-prijzen met zich meebrengt. Tegelijkertijd zien we veel ondernemers en managers aarzelen om in te stappen. “Is dit een technologie waarin we moeten investeren?” “Gaan onze klanten onderdelen accepteren die we met deze technologie maken?” “Kunnen we onze huidige materialen al printen?” Deze vragen deden Onno Ponfoort en enkele collega’s besluiten een boek te schrijven over de kansen die 3D printen biedt.

3D printen is niet iets van de toekomst – het is nu. Recent onderzoek wees uit dat in 35% van alle vacatures voor ingenieurs, kennis van 3D printen expliciet gevraagd of geëist wordt. En decentralisatie van productie raakt ook andere sectoren. Zo kan een groothandel die niks doet worden ingehaald door een producent die rechtstreeks voor de eindklant produceert. Logistieke- en transportbedrijven verliezen relevantie wanneer productie vlak bij de eindklant plaatsvindt. Financiële afdelingen moeten worden geëquipeerd om met hoge volumes aan facturen om te gaan. Juristen worden geconfronteerd met geheel nieuwe vragen omtrent aansprakelijkheid en (intellectueel) eigendom. Voor vastgoedorganisaties dreigt (nog meer) leegstand van panden. 3D printen raakt de gehele (Nederlandse) economie. Wie niet oplet of niets doet zal snel irrelevant worden. Wie durft, pakt snel een enorme voorsprong.

Wat doet u met 3D printen?

Dit artikel is afgeleid uit het boek “Successful Business Models for 3D Printing – Seizing opportunities with a game changing technology” van Onno Ponfoort m.m.v. Wieke Ambrosius, Laurens Barten, Gijs Duivenvoorde, Linda van den Hurk, Amir Sabirovic en Erik Teunissen. Voor meer informatie, klik hier.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: