De onbegrepen vinding van Wouter B.

Zo luidde de titel boven een artikel (achternaam voor dit blog geanonimiseerd) in het Dagblad van het Noorden over een uitvinder van een nieuw energiesysteem voor woningen, die maar geen geldschieters kon vinden voor EUR 3 mln voor het uitontwikkelen en het vermarkten van dit systeem.

In het artikel toonde de uitvinder/ondernemer zich teleurgesteld in de provincie Fryslân, omdat zijn subsidieaanvraag was afgewezen wegens een gebrek aan eigen middelen. Zijn zoektocht richtte zich dan maar op private investeerders en bedrijven die willen participeren, zo verklaarde hij. De inhoud van het artikel is exemplarisch voor enerzijds de problemen die veel start-ups in Nederland ondervinden bij het vinden van financiering en anderzijds voor hun onbegrip voor de denk- en handelswijze van financiers.

Mismatch

Het aantrekken van kapitaal is van oudsher één van de moeilijkste onderdelen om een start-up van de grond te krijgen. Dit was al zo in de tijd van Nikolas Tesla die eind 19e eeuw geen investeerders kon vinden voor zijn revolutionaire wisselstroomapparaat. Investeerders begrepen de technologie niet en zagen niet in wat de commerciële waarde hiervan kon zijn. Dit was natuurlijk een historische blunder, maar deze op informatie asymmetrie gebaseerde mismatch is nog steeds aan de orde van de dag.

Valley of death

De fase waarin een start-up een eerste kapitaalinjectie zoekt om de periode te overbruggen tot het moment waarop hij inkomsten begint te genereren staat ook wel bekend als de ‘valley of death’. Omdat de start-up zich doorgaans op nog geen enkel gebied heeft bewezen is financiering in deze fase schaars en leggen veel start-ups het loodje voordat ze de overkant van de vallei bereiken.

De overheid probeert hierop in te spelen met kredieten, seedfondsen en garantieregelingen. Deze instrumenten bieden vaak geen soelaas voor start-ups, omdat voor kredieten altijd nog een substantiële cofinanciering nodig is en seedfondsen en garantieregelingen er veelal op zijn gericht om intermediairs (investeringsfondsen en banken) te bewegen meer te investeren in start-ups. Echter, vanwege de risico’s steken deze intermediairs hun geld liever in veelbelovende bedrijven die zich al wel hebben bewezen en reeds gegenereerde omzet en opschaalbare groeimogelijkheden kunnen laten zien.

Startup Delta

Dat het kabinet het belang onderkent van start-ups voor de Nederlandse economie blijkt wel uit het besluit eind vorig jaar tot oprichting van de Startup Delta, een samenwerking van alle gerenommeerde starterssteden in Nederland. Nelie Kroes is hiervan de ambassadeur. Ze ziet naast Berlijn en Londen een rol voor Nederland als derde ‘start-up hub’ van Europa. Hoe dit de Nederlandse start-up gaat helpen zal nog moeten blijken. Tevens zijn er in Nederland nog commerciële startup accelerators als Rockstart en Startupbootcamp, maar deze programma’s zijn slechts voor een beperkt aantal start-ups weggelegd.

Informal investors / business angels

Start-ups richten hun pijlen voor financiering dan ook vooral op informal investors of business angels. In Nederland zijn verschillende informal investor netwerken opgericht en een aantal van hen zijn verenigd in Business Angel Networks Nederland. Maar het vinden van juist die informal die gelooft in jouw product of dienst en in jou als ondernemer, blijkt in de praktijk een langdurige en moeizame exercitie waarbij de volhouder lang niet altijd wint. Bovendien ga je als ondernemer een soort huwelijk aan met de investeerder, dus als je er een vindt moet er wel sprake zijn van een klik. Overigens zijn informals alleen maar bereid te investeren als de ondernemer ook eigen middelen inbrengt en op het spel zet. Start-ups die zelf geen financieel risico (willen) lopen zijn bij voorbaat kansloos.

Een paar tips

Je bent als rechtgeaarde start-up natuurlijk geen knip voor de neus waard als je hierdoor bij de pakken neer gaat zitten. Maar wat kun je doen? Een paar tips:

  1. Valideer je businesscase: laat zien dat de markt op je product zit te wachten. Ga de boer op en praat met je doelgroep. Misschien bewijst dit wel dat je helemaal geen financiering nodig hebt en dat klanten bereid zijn hun bestelling voor te financieren. Hoeveel bedrijven werken wel niet op deze manier?
  2. Een succesvolle crowdfunding campagne kan helpen bewijzen dat er vraag is naar je product en dit kan een deel van het risico voor investeerders en banken wegnemen. Crowdfunding is echter niet altijd wenselijk voor ondernemers die bang zijn voor idea picking.
  3. Deel je financieringsbehoefte op in percelen die ook voor minder gefortuneerde personen interessant zijn en zet deze weg in je netwerk. Hiermee verlaag je de investeringsdrempel en leg je je idee niet helemaal op straat. Dit wordt ook wel de ‘all-saints’ methode genoemd.
  4. Zoek een strategische partner die jouw product of dienst wel snapt en die je kan helpen een voorsprong op te bouwen en mogelijk zelfs kan fungeren als launching customer. De transformatie die grote bedrijven moeten door maken, omdat hun businessmodel onder druk staat, biedt nieuwe mogelijkheden voor start-ups. Steeds vaker zoeken grote bedrijven buitenhuis naar nieuwe technologieën die hun moeten helpen bij hun transformatie. Hiertoe richten ze eigen investeringsfondsen op om minderheidsdeelnemingen te nemen in veelbelovende start-ups die disruptieve technologie ontwikkelen die hun sector op de kop gaat zetten. Door het inkapselen van dergelijke radicale innovaties willen de bedrijven hun concurrentie op een ongekende achterstand zetten, danwel zichzelf van de ondergang behoeden. Benader dus de bedrijven die beschikken over dergelijke investeringsfondsen en die voor jouw product of dienst relevant zijn.

Dus zet ‘m op Wouter B. Mocht je dit lezen, laat dan eens weten hoe het je is vergaan.

Dit blog verscheen eerder op het blog van Capital Consulting.

Advertenties

Over Martijn Röfekamp
Martijn is Managing Consultant bij Berenschot en werkzaam op het raakvlak van strategie en financiering. Hij adviseert klanten in de industrie, financiële en zakelijke dienstverlening en de (semi-)publieke sector. Martijn is trekker van Berenschot Capital Consulting dat ondernemers een duidelijk inzicht verschaft in het waardepotentieel van hun bedrijf. Met dit inzicht ondersteunt hij ondernemers bij vinden en verwerven van publieke en private financiering voor het realiseren van hun groeiplannen. Organisaties in de (semi-)publieke sector helpt Martijn bij het organiseren en financieren van samenwerkingsprojecten die een bijdrage leveren aan de versterking van de organisatie zelf én de lokale of regionale economie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: