Wat de advocaat kan leren van de psychiater… e-Health

Digitalisering is en blijft een belangrijke trend de komende jaren. Ook binnen de gezondheidszorg zien we de opkomst van steeds meer digitale concepten. Sinds een aantal jaren wordt e-Health in de GGZ gebruikt. Verzekeraars eisen soms zelfs dat het onderdeel is van de behandeling. In de GGZ betekent e-Health vaak behandeling via internet en het omvat ook bijv. chatten en beeldbellen. Echter, e-Health slaat ook op online behandelmodules waar de patiënt behandeld wordt voor zijn stoornis zonder directe tussenkomst van personen.

Behandeling via chat of beeldbellen zijn vooral organisatorisch handig (patiënt  en behandelaar hoeven niet op dezelfde plek te zijn voor behandeling), maar het traditionele model waar er direct interactie is tussen patiënt en behandelaar blijft intact. Bij online behandelmodules is dit niet het geval, wat deze vorm van e-Health een andere tak van sport maakt. Vooralsnog worden deze behandelmodules vooral ingezet in ‘blended’ trajecten, waar reguliere behandeling (face-to-face) aangevuld wordt met e-Health. Maar wie weet zullen deze modules in de toekomst veel breder en vaker kunnen worden ingezet, ook opzichzelfstaand.

Bij online behandelmodules kijkt de behandelaar uiteraard via de achterkant mee maar is er niet meer een directe interactie tussen patiënt en behandelaar. Dit betekent dat er zeer goed nagedacht dient te worden over wat er nu echt door een behandelaar gedaan moet worden, of wat er eventueel gestandaardiseerd aangeboden kan worden.

In bedrijfskundige termen: er wordt zeer goed nagedacht over welke toegevoegde waarde de professional levert. Wanneer deze toegevoegde waarde niet hoog genoeg is, wordt het contact gestandaardiseerd uitgevoerd door een online module, waardoor de behandelaar zich met meer patiënten kan bezig houden of de patiënten die hij reeds behandeld, nog intensiever kan behandelen.

De vraag is nu natuurlijk of deze beweging ook geldt voor andere dienstverlenende sectoren. In het kort: ja. Zo wordt het binnen de rechtspraak verplicht gesteld dat uiterlijk in 2018 er digitaal geprocedeerd wordt. Op zichzelf is dit niet een uitnodiging tot het standaardiseren van werk, maar in de praktijk is het zeer denkbaar dat er meer standaarddocumenten gebruikt worden waardoor advocaten zich meer bezig kunnen houden met het werk waar zij echt waarde op toevoegen. Ook adviesdiensten kunnen in zekere mate gestandaardiseerd worden. Zo biedt McKinsey Solutions aan waar analyses (deels) automatisch worden uitgevoerd en zijn er ook online assessments waar een echte psycholoog minder of niet aan te pas komt.

In bovenstaande gevallen werd traditionele dienstverlening kritisch onder de loep genomen en werd op microniveau een scheiding gemaakt tussen ‘standaard’ werk en het echte waarde toevoegen. Een moeilijke knip om te maken, maar met opkomende digitalisering in dienstverlenende sectoren een belangrijk onderwerp om eens de revue te laten passeren: waar voeg ik nou echt waarde toe?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: