Uitgaan van eigen kracht

De financiering van de organisatie blijft ook in 2015 voor velen een hot topic. Dit blijkt uit het jaarlijkse Berenschot Strategy Trends onderzoek. De eisen van financiers gaan omhoog en dat wringt met een eveneens stijgende kapitaalbehoefte binnen het bedrijfsleven. De zorgen om financiering richten zich daarbij niet alleen op financiering van nieuwe ontwikkelingen, maar juist ook het financieren van de reguliere bedrijfsvoering. 

Oud geld regeert

Succesvolle organisaties zijn anno 2015 voortdurend in beweging. Dit betekent ook dat hun financiering moet meebewegen. Innovatie in de financiering blijkt voor bestaande bedrijven (nog steeds) niet aan de orde. Bedrijven kijken voor hun financiering veelal eerst naar het eigen vermogen en de cash flow, kloppen dan eventueel nog aan bij hun bank en doen hier en daar nog een beroep op subsidies. ‘Nothing changes, really’, om met de slogan van een oude Four Roses bourbon commercial te spreken.

Dat bijna de helft van de bedrijven het eigen vermogen aanspreekt voor financiering is overigens wel een teken dat bedrijven er weer vertrouwen in hebben. Immers, in zekere zin is dit de meest risicovolle vorm van financiering. De belangrijkste bron van externe financiering is nog steeds de bank. Een derde van de bedrijven die financiering zoekt, kiest voor deze vorm.

Vormen van financiering 2015

Crowdfunding blijft achter

Opvallend in het Strategy Trends onderzoek is het lage percentage (5%) van de respondenten dat aangeeft voor hun financiering gebruik te maken van crowdfunding. Dit is een kleine daling ten opzichte van het percentage (6%) van vorig jaar, terwijl uit cijfers van Douw&Koren blijkt dat crowdfunding is verdubbeld in 2014 ten opzichte van 2013. In 2014 werd in Nederland 63 miljoen euro via crowdfunding opgehaald.

Hoewel crowdfunding als begrip inmiddels meer dan bekend is, zien met name bestaande (volwassen) bedrijven crowdfunding als interessante optie over het hoofd. Crowdfunding wordt vaak gelinkt aan start-ups, terwijl mensen juist sneller geneigd te investeren in een volwassen bedrijf dat zich al bewezen heeft, vanwege de zekerheid van hun terugbetaalcapaciteit. Bedrijven die zich dit beseffen weten hier handig gebruik van te maken.

Innovatie in de financieringswijze

Een sprekend voorbeeld is het bedrijf DG press, een Nederlandse wereldspeler in hoogwaardige drukmachines voor het bedrukken van o.a. flexibele verpakkingen. Voor de ontwikkeling van een nieuw type drukpers (kosten € 2.5 miljoen) heeft DG press eerst meer dan € 600.000 uit eigen middelen gefinancierd en vervolgens succesvol een lening van € 500.000 opgehaald met een crowdfunding campagne via www.geldvoorelkaar.nl. Deze financiering was in een kort tijdbestek gevuld als gevolg van een goed business trackrecord en dito businessplan in combinatie met een geloofwaardig rendement van 7% gedurende 5 jaar. Na deze succesvolle financieringsronde is DG press momenteel bezig met het ophalen van € 1.000.000 via de uitgifte van een achtergestelde obligatielening via de mkb–beurs NPEX tegen 8% met een looptijd van 5 jaar. Hiermee wil het bedrijf de ontwikkelingskosten en het opzetten van de productielijn, alsmede de investering in het op de markt zetten van de drukpers financieren. Inmiddels is voor meer dan € 500.000 ingeschreven op de achtergestelde obligatielening met een looptijd van 5 jaar (bron: https://www.npex.nl/nieuwsoverzicht).

Deze innovatieve financieringswijze kan als voorbeeld dienen voor bedrijven die minder afhankelijk willen zijn van bancaire financiering, die beschikken over een inkomstenstroom en een sterke business case en die een aantrekkelijk en geloofwaardig rendement kunnen bieden.

Het financieringslandschap verandert

De verwachting is dat het financieringslandschap het komende decennium drastisch gaat veranderen en dat bedrijfsfinanciering verder innoveert. Volgens de Amerikaanse econoom en Nobelprijs winnaar Robert Shiller ondergaat het financiële systeem momenteel een transformatie die gelijk is aan de industriële revolutie: ‘Finance is a technology for making things happen. If you want to do something, you have to finance it’.

Ondernemers doen er goed aan zich bewust te zijn van deze transformatie en wat de mogelijke consequenties zijn voor hun bedrijfsvoering. De druk op de kredietverlening zal naar verwachting nog wel enkele jaren aanhouden. Gelukkig neemt de behoefte van beleggers om te beleggen en van investeerders om te investeren niet af en veel geld in de markt is op zoek naar een rendabele bestemming. Of dat nu is via crowdfunding, de mkb beurs, kredietunies, onderhandse leningen of rechtstreekse participaties: een sterke en geloofwaardige business case die uitgaat van de eigen kracht is de sleutel.

Het volledige Berenschot Strategy Trends 2015 onderzoek kunt u downloaden via www.berenschot.nl/strategytrends2015

Advertenties

Over Martijn Röfekamp
Martijn is Managing Consultant bij Berenschot en werkzaam op het raakvlak van strategie en financiering. Hij adviseert klanten in de industrie, financiële en zakelijke dienstverlening en de (semi-)publieke sector. Martijn is trekker van Berenschot Capital Consulting dat ondernemers een duidelijk inzicht verschaft in het waardepotentieel van hun bedrijf. Met dit inzicht ondersteunt hij ondernemers bij vinden en verwerven van publieke en private financiering voor het realiseren van hun groeiplannen. Organisaties in de (semi-)publieke sector helpt Martijn bij het organiseren en financieren van samenwerkingsprojecten die een bijdrage leveren aan de versterking van de organisatie zelf én de lokale of regionale economie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: