Case: Nederland kan (nog steeds) de wereld veroveren!

AgricoNederland is wereldmarktleider in pootgoed, zoals aardappelen. Daarbinnen speelt Agrico een belangrijke rol. Deze coöperatie uit Emmeloord verzorgt 20 à 25% van de wereldwijde pootaardappelexport.

Hoe beslist een grote organisatie als Agrico waar zij actief wil zijn? Jan van Hoogen, Algemeen Directeur van Agrico, legt uit: “Wij exporteren naar zo’n 80 landen. Dat doen we eigenlijk al zo lang als we bestaan, daar verandert niet zoveel in. Wel zit er veel verandering in de landen waar we ook zelf telen.” Daarin kiest Agrico enerzijds voor markten die goed ontwikkeld zijn – daar heerst volgens van Hoogen enig chauvinisme waardoor men niet alleen maar wil importeren maar ook ter plaatse wil telen – en anderzijds voor markten waar niet naar geëxporteerd mag worden, bijvoorbeeld vanwege (fytosanitaire) handelsbeperkingen (zoals Noord Amerika).

“De belangrijkste voorwaarden om in een nieuw land te beginnen zijn de aanwezigheid van betrouwbare partners, die een lokaal netwerk hebben, en de aanwezigheid van een goede infrastructuur,” aldus van Hoogen. Maar daarnaast ziet Agrico dat ook andere elementen van doorslaggevend belang kunnen zijn. “China en India zijn de meest interessante markten, natuurlijk. Maar wij kunnen daar onze aardappelrassen niet beschermen. Vandaar dat we daar slechts beperkt actief willen zijn.

Groeikansen ziet Agrico op dit moment onder andere in Oost-Afrika. “Bijvoorbeeld in Kenia zie je een combinatie van hoge bevolkingsgroei en grote problemen met de maisteelt. Dat schept kansen voor Agrico. Maar dan moet wel de infrastructuur, zoals het wegennet, goed zijn.”

Internationaliseren vergt wel een lange adem, meent van Hoogen. “Gelukkig zijn wij een coöperatie. Onze leden begrijpen heel goed dat het lang duurt en dat er veel geïnvesteerd moet worden in jarenlang kweken, veredelen en telen voordat er echt geld verdiend wordt. Dat geldt dubbel voor een natuurproduct.”

Uit: Berenschot Strategy Trends 2015

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: