Case: digitalisering biedt strategische kansen en oplossingen

FokkerDigitale ontwikkelingen hebben op meerdere fronten impact op het businessmodel van Fokker, fabrikant van vliegtuigonderdelen. Digitalisering biedt het bedrijf niet alleen kansen aan de kostenkant, maar ook op het gebied van service, time-to-market en het leveren van toegevoegde waarde voor de (eind)klant.

“Zo zetten we steeds meer in op het inbouwen van slimme systemen in onze vliegtuigonderdelen die zelfs het comfortgevoel van de passagier beïnvloeden”, aldus Richard Cobben, Vice President Technology bij Fokker. De eindgebruiker staat hierbij centraal. Door middel van intelligente systemen in de romp van het vliegtuig kunnen zaken als temperatuur, licht en achtergrondruis worden afgestemd op de wensen van de passagier. Samen met de (eind)klant worden joint roadmaps opgesteld, waarin de eisen van de passagier worden vertaald naar technologische oplossingen.

Een andere belangrijke technologische ontwikkeling die het bedrijf op de voet volgt, is additive manufacturing. Nu zijn het, naast demonstrators, de niet-kritische onderdelen die met deze techniek vervaardigd worden. Om ook flight-critical onderdelen via 3D printing te vervaardigen, moeten nog veel stappen gezet worden. In Europese kennisconsortia wordt hier hard aan gewerkt.

Het project ‘Rudder-in-a-month’, waarbij een stuurvlak van een vliegtuig in plaats van in tien maanden in één maand ontwikkeld wordt, is een voorbeeld waarin geometrie en kennis in de digitale wereld geïntegreerd worden om de time-to-market te verbeteren. Verder dragen digitale kennissystemen bij aan de zoektocht naar steeds lichtere en goedkopere composietmaterialen.

Big data is voor Fokker niet de meest dominante trend. “Wel worden steeds meer metingen gedaan en testinformatie verzameld om trends uit te destilleren. Maar we worden geen Google”, aldus Cobben.

Uit: Berenschot Strategy Trends 2015

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: