Case: businessmodel voortdurend schaven is de norm

logo_A_550_auto_q_Acket_Drukkerij_Kartonnage_LOGOVeel organisaties ervaren dat hun businessmodel onder druk staat. Dat geldt zeker ook voor drukkerijen. Onder invloed van trends als digitalisering is deze markt tot stilstand gekomen. Veel bedrijven zoeken in die stilstaande markt naar nieuwe businessmodellen waarmee men zich daaraan kan onttrekken.

We leggen de vraag voor aan Acket, een middelgrote (120 fte) drukkerij uit Oss die in een stilstaande markt haar marktaandeel heeft weten te vergroten. “De belangrijkste reden voor ons om iets aan ons businessmodel te willen veranderen, is wanneer de grenzen van het huidige businessmodel bereikt zijn. Dan moet je ofwel het huidige businessmodel loslaten, ofwel een nieuw businessmodel ernaast zetten,” aldus Gerard van Egmond, tot eind 2014 partner en commercieel directeur bij Acket.

Maar hoe bepaal je nou aan welke knoppen je moet gaan draaien? “Wij hebben goed gekeken welke belemmeringen ontstaan. Wij kunnen in onze huidige markten weinig meer groeien. Dus zullen we moeten verbreden,” zegt van Egmond. Daarbij is het belangrijk dat je wel je waardepropositie, oftewel het product dat je maakt en kent, in stand houdt. Acket maakt daarom nu de afweging op welke manier men kan gaan verbreden: geografisch (internationaliseren) of in andere markten.

Een verandering van één onderdeel van het businessmodel heeft impact op ten minste een paar andere dimensies. “Wat als we aan webretailers willen gaan leveren maar onze doorlooptijd is te lang? Of onze logistiek sluit niet aan? Of onze marketing en sales mensen missen daarvoor de juiste vaardigheden?”

Desondanks, of misschien wel juist daarom ziet van Egmond het bijschaven van het businessmodel als een permanent iets. “Vroeger kon je nog legitiem één keer per twee jaar naar je strategie en businessmodel kijken, maar dat is nu onmogelijk. De snelheid van veranderingen in zowel de techniek als de markt dwingt je tot voortdurend schaven.”

Uit: Berenschot Strategy Trends 2015

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: