Case: reputatie en imago niet grootste uitdaging voor VIVAT Verzekeringen

Vivat-NoMarginHet belang van imago en reputatie herkent Robert Enters van VIVAT Verzekeringen zeker. VIVAT Verzekeringen is sinds medio vorig jaar de nieuwe naam voor alle verzekeringsactiviteiten van SNS Reaal. Daaronder vallen zes afzonderlijke merken elk met eigen uitdagingen op het gebied van reputatie. “Omdat klanten niet gelijk zijn voeren we bewust een meer-merken-strategie, opdat ieder merk zich op een eigen klantsegment kan richten, met een eigen propositie en navenante uitstraling.”

Voor VIVAT geldt wel dat er op dit moment een groter strategische issue is die de boardroom beheerst. “Dat is uiteraard het feit dat bank en verzekeraar van SNS Reaal gesplitst worden en de verzekeraar nu in de verkoop staat, als onderdeel van de afspraken met Den Haag en Brussel.”[1]

Dit heeft ook tot gevolg dat VIVAT op dit moment niet al te grote businessmodel wijzigingen kan en wil doorvoeren. “Maar er moet natuurlijk wel veel veranderen in de sector: het moet simpeler, de kosten moeten fors en structureel omlaag en wellicht verandert de rol van de verzekeraar over de komende jaren wel helemaal, van risicodrager naar facilitator, waarbij groepen mensen zelf elkaars risico dragen.” En dat heeft dan weer impact op de definitie van je kerncompetenties. “De sector moet met de tijd meegaan,” meent Enters.

Hoe dan ook, de uitdagingen op alle markten van VIVAT blijven groot. Veel veranderingen worden gedreven als gevolg van (fiscale) regelgeving, maar ook algehele krimp van de markt speelt een belangrijke rol. “Dit zal tot een consolidatie leiden die in feite een volledige systeemcorrectie is,” denkt Enters.

“Daarnaast ligt in digitalisering een belangrijke uitdaging. Hierdoor ontstaat meer transparantie en komen meer alternatieven op de markt voor de consument. En als we nog verder vooruit kijken, hoe gaan we straks bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s verzekeren? Dit soort vraagstukken, daar denken we nu al over na.”

Uit: Berenschot Strategy Trends 2015

[1] Kort voor het verschijnen van dit rapport werd bekend dat VIVAT Verzekeringen is verkocht aan het Chinese concern Anbang Insurance Group. Het interview met Robert Enters van VIVAT was echter al enkele weken eerder afgenomen.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: