2015 volgens Roel van Lanen

Morgen verschijnt hij weer: de 9e editie van het Berenschot Strategy Trends onderzoek. In die publicatie kijken we naar de belangrijkste strategische issues die in de boardroom worden besproken. Vooruitlopend daarop geven Berenschotters hun visie voor het komend jaar: wat verwachten zij én wat hopen zij?

Lanen van Roel_40Vandaag: Roel van Lanen, senior consultant strategie en transitie en schrijver/onderzoeker van Strategy Trends 2015

Mijn verwachting voor 2015:

Ik denk dat 2015 nog een beetje een mixed bag zal zijn. Natuurlijk kloppen alle positieve berichten: er zijn weer kansen voor échte ondernemers, innovators die ruimte (en geld) krijgen kunnen weer explosief groeien, fusies en overnames komen weer op gang, talent krijgt weer de ruimte en de virtuele en digitale wereld komt steeds meer in het bedrijfsleven, wat volop kansen biedt. Aan de andere kant, het herstel zal niet iedereen mee omhoog sleuren, plaatselijk blijft het moeilijk. Dus faillissementen, ontslagrondes en een explosie van startende en weer stoppende ZZP’ers horen ook dit jaar nog bij het tijdsbeeld. Zowel de export als consumentenbestedingen nemen toe, maar in met name semi-publieke en geprivatiseerde sectoren blijft het voor veel organisaties ontzettend moeilijk het hoofd boven water te houden. Maar ik verwacht wel dat bedrijven die de combinatie van visie en durf laten zien de beste kans van overleven hebben en weer echt grote stappen kunnen gaan maken in 2015.

Mijn hoop voor 2015:

Mijn hoop is vooral dat het besef goed is ingedaald dat de wereld van vijf jaar geleden niet meer terugkomt. We, en dan bedoel ik het gehele Nederlandse bedrijfsleven en al haar partners, zullen hopelijk dit jaar laten zien dat we kunnen omgaan met deze nieuwe realiteit. Met lagere marges, al wens ik iedereen een goed belegde boterham toe, maar wel met veel mooie nieuwe kansen. Ik hoop op meer ruimte voor visionairs, ik hoop op meer investeringen (zo niet van de banken dan wel bottom-up), ik hoop op een goede balans tussen menselijk en zakelijk, ik hoop op een goede nachtrust voor elke CEO, ik hoop op leuke klussen voor mezelf en m’n collega’s en ik hoop op enige mate van stabiliteit. Niet stilstand, maar een combinatie van rust en vooruitgang, explosief wanneer mogelijk en gedegen wanneer noodzakelijk. Wanneer de permanente staat van transitie ons positieve energie geeft, in plaats van dat het verlamt, staan ons nog mooie tijden te wachten.

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

