2015 volgens Maarten Mackaay

Binnenkort verschijnt hij weer: de 9e editie van het Berenschot Strategy Trends onderzoek. In die publicatie kijken we naar de belangrijkste strategische issues die in de boardroom worden besproken. Vooruitlopend daarop geven Berenschotters hun visie voor het komend jaar: wat verwachten zij én wat hopen zij?
Mackaay Maarten_40

Vandaag: Maarten Mackaay, consultant emerging markets bij Berenschot International

Mijn verwachting en hoop voor 2015:

Vanuit onze internationale praktijk zien wij een interessante wending in de emerging markets. Zeven van de 10 snelst groeiende economieën bevinden zich in Sub Sahara Afrika, waardoor het de moeite waard is te kijken welke van deze landen de komende jaren het hardst blijft groeien en wat de meest relevante risico’s zijn. Export is traditioneel een van de belangrijkste economische drijvers. Sinds 2000 is het aandeel van BRICs in de export vanuit sub Sahara Afrika vervijfvoudigd. Mede daarom heeft de World Bank geconcludeerd dat niet droogte, oorlog en conflicten of financiële crises de grootste dreigingen zijn, maar een groeivertraging onder de BRICs. Mijn advies zou zijn om bedrijven en landen te volgen die investeren in inclusieve groei in het land zelf in plaats van pure export zonder waardetoevoeging.

World Bank - Global Economic Prospects 2015

Verder zien wij in de digitale wereld een omwenteling aanstaande op het gebied van dataverzameling onder klanten. Inmiddels is de consument al een aantal keer opgeschrikt door wat bedrijven tegenwoordig weten en hoe gebruikersgegevens worden gebruikt en verhandeld. Goed voorbeeld is hoe klanten van Dixons onwetend via Bluetooth en WiFi in en rondom hun winkels in de gaten werden gehouden. Deze openbaring heeft de winkelketen negatieve publiciteit opgeleverd. Anderzijds zie je steeds meer initiatieven van bedrijven die hun klanten laten meegenieten van de voordelen van het delen van gebruiksgegevens. Waze is inmiddels ’s werelds grootste op community gebaseerde verkeers- en navigatie app en zorgt “samen” voor slimmere routes. En ook in skigebieden kan je middels het elektronische skipassensysteem jouw eigen route volgen. Dit biedt voor zowel het bedrijf als de gebruiker een belang om het gebruik te continueren. Mijn advies zou daarom zijn om bij het ontwerp van nieuwe vormen van data-verzameling ook de wensen van de klant mee te nemen om er een unieke klantenpropositie van te maken.

Advertenties

Over mmackaay
Consultant duurzaamheid en handel in opkomende markten. Zie ook https://twitter.com/mmackaay

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: