2015 volgens Sander Wiersema

Binnenkort verschijnt hij weer: de 9e editie van het Berenschot Strategy Trends onderzoek. In die publicatie kijken we naar de belangrijkste strategische issues die in de boardroom worden besproken. Vooruitlopend daarop geven Berenschotters hun visie voor het komend jaar: wat verwachten zij én wat hopen zij?

Wiersema Sander_40Vandaag: Sander Wiersema, consultant strategie en finance

Mijn verwachting voor 2015:

Een verwachting is moeilijk af te geven. 2014 was een jaar dat bij de meeste mensen een positief gevoel heeft achtergelaten en regelmatig werd in media gesproken over het einde van de crisis. Dat hoop ik natuurlijk wel, aan de andere kant heb ik niet veel structurele veranderingen gezien ten opzichte van de crisis jaren. Ik verwacht dus dat 2015 een jaar van weinig groei wordt maar waar bedrijven met echt onderscheidend vermogen wel ruimte krijgen/voor zichzelf maken.

Mijn hoop voor 2015:

Voor 2015 hoop ik dat bedrijven stoppen met de externe omgeving ‘de schuld’ te geven van slechte resultaten maar de (misschien alsnog moeilijke) externe omgeving gebruiken als een kans om hun processen, producten en diensten af te stoffen, kritisch te bekijken en meer onderscheidend te maken.

Geef een reactie

