Gamification: hoe zit dat ook al weer?

Ooit werkte ik ergens waar spellingsfoutjes op zeer efficiënte wijze werden afgestraft. De overtreder moest, indien de fout werd gemaakt in een stuk dat bedoeld was voor de klant, een rondje bitterballen verzorgen voor alle collega’s tijdens de eerstvolgende vrijdagmiddagborrel. Deze methode werkte veel beter dan de methode die daarvoor werd gebruikt: het eindeloos herhalen van de noodzaak van foutloos werken. Niet alleen zorgden adviseurs er voortaan voor dat ze even een spellingscheck uitvoerden voordat ze hun stukken doorzetten naar de klant, ook keek men met haviksogen naar andermans producties in de hoop daar spellingsfouten te ontdekken. Check, dubbelcheck dus. Herhaling mag de moeder van alle wijsheid zijn, maar een eenvoudige bitterballen-straf blijkt in de praktijk toch een effectiever leerproces tot stand te brengen.

Wat is het mechanisme hierachter? De mens is een spelend wezen. We houden van basketbalnetjes boven prullenbakken en van mikvliegen op het urinoir. We kunnen ons in ons werk nog zo rationeel opstellen, maar we zijn nu eenmaal van nature vatbaar voor (competitieve) spelelementen. Valt er wat te winnen (of te verliezen), dan is onze interesse snel gewekt. Tegenwoordig bestaan er tal van apps die medewerkers en teams continue feedback geven over hun prestaties. Dit principe wordt gamification genoemd. Bij goed presteren kun je punten verdienen, die je in jouw werk te gelde kan maken. Zo kunnen call center agents die voldoende punten hebben gespaard bijvoorbeeld als eerste hun voorkeur aangeven in het nieuwe rooster. Of mogen bankmedewerkers een keer lunchen met hun CEO. In de maakindustrie, waar foutjes over het algemeen vrij kostbaar zijn, is het niet ongebruikelijk dat teams op een half uurtje voetbal worden getrakteerd na een foutloze teamprestatie. Sport en spel als middel om samenwerking en kwaliteit te verhogen.

Adviseur-finish_LR

In onze maatschappij staat het concept van de spelende mens echter haaks op de gangbare arbeidsmoraal. De afgelopen eeuwen zijn sterk gedomineerd door de protestantse werkethiek, waarin plichtsgetrouwheid, inzet en gehoorzaamheid kernwaarden zijn en gedweeë medewerkers geleid worden door krachtig management. Zeker bij grote en conservatieve ondernemingen geldt soms: geen tijd om te spelen, veel te veel te doen! Deze arbeidsethos lijkt achterhaald. Zelfontplooiing en werkplezier: het zijn zaken waar de gemiddelde werknemer veel meer over nadenkt dan pak ‘m beet 15 jaar geleden. Organisaties doen er in dit kader goed aan om na te denken over het integreren van game-elementen in het werk.

Slim gebruik van de principes van gamification levert meer enthousiasme, meer kwaliteit en meer inzet op. Het centrale idee bij gamification is dat het toevoegen van spelelementen in het werk de onderlinge (team)competitie bevordert en men er schik in krijgt om bepaalde doelstellingen te behalen. Daarbij moeten wel een aantal zaken in acht worden genomen. Denk van te voren goed na over hetgeen je wil bereiken en verplaats je goed in de doelgroep. Snelle en continue feedback over de voortgang op korte- en langetermijn doelstellingen biedt medewerkers de kans om hun acties tijdig bij te sturen en zo hun resultaten te maximeren. Om deze reden wordt ook vaak gebruik gemaakt van IT toepassingen. Denk ook goed na over passende beloningen, bijvoorbeeld in de vorm van punten, privileges, extra taken of titels. De beloning is de kroon op het werk, maar het feedbackmechanisme en daarbij behorende competitiedrive moet de medewerker vooral aanzetten om net dat stapje harder te zetten.

Advertenties

Over Douwe Suesan
Douwe Suesan is werkzaam als Strategie Consultant bij Berenschot. Zijn primaire focus ligt in de zakelijke dienstverlening. Met zowel een achtergrond in arbeids- en organisatiepsychologie als in bedrijfskunde is hij goed in staat om breed te kijken naar klantvraagstukken. Daarnaast zoekt hij graag de randen op van nieuwe soorten dienstverlening, in het bijzonder serious/applied gaming en gamification.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: