De klant als kompas: marketingtrends 2014

45% van de marketeers noemt het “centraal stellen van de klant” de belangrijkste opgave in 2014. Samen met ‘contentmarketing’ en ‘authenticiteit’ is ‘klant centraal’ het onderwerp waar de meeste marketeers zich in 2014 op zullen richten. Dat blijkt uit het elfde marketingtrendonderzoek van Berenschot waar meer dan 360 marketeers aan deelnamen en dat vandaag gepubliceerd wordt in het vakblad Marketing Tribune.

Moest ‘klant centraal’ vorig jaar de eerste plek nog delen, dit jaar lijkt er geen maat op deze trend te staan. ‘Contentmarketing’ komt dit jaar met stip binnen op de tweede plek. De top-3 wordt net als vorig jaar afgesloten door ‘authenticiteit’. Op nummer 4 is ‘Big data’ aan een opmars begonnen, waar deze trend vorig jaar nog op plek 11 stond. ‘Storytelling’ handhaaft zich op plek 5. Ook ‘innovatie en idee-generatie’ en ‘accountability’, worden veel genoemd. ‘Social media’ is gezakt van plek 2 naar plek 9 ‘Mvo’, vorig jaar nog goed voor de achtste plek, zakt nu naar plaats 15. ” Het doel is om de klant centraal te stellen en dit tastbaar maken door de juiste content te leveren. Door grote hoeveelheid data te verzamelen en te analyseren verwachten marketeers dit jaar een eind te komen”, verklaart Rob Lindner van Berenschot.

Net als vorig jaar zijn er opvallende verschillen tussen de sectoren.

Marketeers in de Retail en de industrie geven aan meer te focussen op ‘contentmarketing’ dan hun collega’s in de zakelijke dienstverlening. Zij proberen dit jaar de klant nog meer centraal te stellen. Het verschil tussen marketeers werkzaam op directie-, management- of uitvoerend niveau is ook duidelijk. Waar de Marketing Manager of Communicatie- en pr-professionals hun heil zoeken in ‘contentmarketing’, richt de directie zich meer op ‘Big data’ en ‘accountability’. “Er moet voorkomen worden dat er een disconnectie ontstaat tussen het beleidsbepalende en uitvoerende deel van de organisatie. Dit omdat marketeers als ‘vooruitgeschoven post’ van de organisatie juist goede interne communicatie nodig hebben”, zegt Lindner. Hij zal tijdens de Multichannel Conference op 23 en 24 april 2014 in de Jaarbeurs in Utrecht de verdere uitkomsten van het onderzoek presenteren.

Het marketingtrendonderzoek van Berenschot geeft een beeld van de ontwikkelingen in marketingtrends. Tevens levert het onderzoek informatie op over verschillen in trends tussen sectoren en voorbeelden omtrent het benutten van trends in de praktijk. Dit jaar werd het onderzoek voor de elfde keer in successie georganiseerd. Er namen dit keer 366 marketeers deel, afkomstig uit de Retail, industrie, zakelijke dienstverlening, financiële dienstverlening, overheid en maatschappelijke organisaties, agrifood en overige sectoren. Van alle deelnemers geeft 22% aan op directie- c.q. commercieel managementniveau werkzaam te zijn. Marketingmanagers en ‑specialisten vertegenwoordigen 32% van de respondenten. Daarnaast is 16% communicatiespecialist; de overige 30% is werkzaam in overige commerciële functies.

De initiatiefnemers van het Marketingtrendonderzoek 2014 zijn Berenschot, Marketing Tribune, Marketingfacts, Marketing Executive Center (MEC), Platform Innovatie in Marketing (PIM), VM Magazine en Stem (Industrial Marketing Centre).

Voor het artikel in Marketing Tribune naar aanleiding van de uitkomsten van marketingtrends 2014, klik op onderstaande afbeelding.

marketingtrends_2014

 

 

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: