Agrifood moet meer doen voor behoud van reputatie

Utrecht, 8 april 2014 – De agrifoodsector heeft behoefte aan proactief reputatiemanagement. Dat stelt adviesbureau Berenschot naar aanleiding van haar jaarlijkse onderzoek naar strategische trends in de agrifood. Twee op de drie bedrijven in de keten vindt dat hun sector in Nederland een uitstekend imago heeft. In de primaire sector en de handel onderschrijft driekwart van de bedrijven deze stelling. Het crisismanagement is volgens 42% van de ondervraagden niet goed geregeld en 89% vindt dat de sector zelf veel proactiever moet communiceren. Dat blijkt uit de Agri & Food Trends 2014, een onderzoek dat adviesbureau Berenschot samen met VMT, LTO Nederland, HAS Hogeschool, FNLI en Fevia uitvoerde onder 664 ondernemers, directeuren en senior managers uit de agrifood.

De agrifoodsector ligt onder het vergrootglas van de publieke opinie. Berenschot-adviseur Edwin Lambregts: “Het is geen wonder dat de schrik er bij sommige bedrijven goed in zit. Ongeveer een kwart van de bedrijven in ons onderzoek is in de laatste vijf jaar direct geraakt door een vertrouwenscrisis. De sector is in staat om het vertrouwen herwinnen, maar moet dan wel proactief optreden en de kop niet in het zand steken.” De agrifoodsector in Nederland en België is zich hier terdege van bewust. In dat verband pleit Lambregts voor een mix van maatregelen: sterkere verticale integratie door vaste afspraken tussen de schakels, adequaat crisismanagement en gerichte communicatie naar de burger en de consument. “De goede naam en faam van de agrifood is in het geding en we moeten niet wachten tot de wal het schip keert“, aldus Lambregts.

Naast resultaten op het gebied van imago en vertrouwen biedt het onderzoek ook een inkijk in de verwachtingen van bedrijven over de toekomst. Daarover zijn de agrifoodbedrijven uitgesproken positief. Zo denkt 63% dat zijn of haar bedrijf omzetgroei gaat realiseren in het buitenland en 90% verwacht een stabiele of hogere winst. Per saldo zijn handelsbedrijven het meest optimistisch gestemd en primaire bedrijven het minst.

Agrifoodbedrijven zien de grootste kans op groei in de eigen thuismarkt en in West-Europa, maar ook Oost-Europa en Azië zijn populair. Opvallend is dat Afrika en Zuid-Amerika veel minder in beeld zijn als afzetmarkten met groeikansen. In de voedingsindustrie ziet bijvoorbeeld maar 4% van de respondenten groeikansen in Afrika en 7% in Zuid-Amerika. Voor de primaire sector is dat 5%, respectievelijk 1%.

Het Agri & Food Trends onderzoek 2014 werd dit jaar voor de derde keer uitgevoerd. Naast de vaste partners VMT en LTO Nederland, werd er dit jaar voor het eerst samengewerkt met de HAS Hogeschool, de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en de Belgische federatie Fevia. Het rapport geeft een analyse van de belangrijkste uitkomsten voor de sectoren land- en tuinbouw, voedingsindustrie, dienstverleners, toeleveranciers en handel.

——————–

Het online onderzoek is uitgevoerd in de periode november 2013 t/m januari 2014. In februari en maart zijn verdiepende interviews gehouden. Het volledige rapport Agri & Food Trends 2014 en de management samenvatting zijn vanaf dinsdag 8 april gratis te downloaden vanaf http://www.agrifoodtrends.nl. Gedrukte exemplaren kunnen via dezelfde website besteld worden.

Voor een beknopte sneak preview van het volledige rapport, klik op onderstaande afbeelding:

De Vertrouwensformule - Sneak Preview

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: