De zoektocht naar geld

Deze post verscheen eerder op www.berenschot.nl.

We willen weer groeien komend jaar. Het vergroten van de afzet­markt en het realiseren van omzetgroei staan bovenaan de strategische agenda, zo blijkt uit het jaarlijkse Berenschot Strategy Trends onderzoek. Die groei moet wel gefinancierd worden. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de bedrijven dit jaar op zoek gaat naar nieuwe financiering (zie figuur 1). Deze financiering wordt via veel verschillende kanalen gezocht. Naast de meer traditionele financieringsvormen, zoals eigen vermogen en bancaire leningen, zoeken bedrijven steeds meer toegang tot alternatieve financieringsmogelijkheden, zoals private equity en crowdfunding.

Bijna de helft van de bedrijven die op zoek is naar nieuwe financiering spreekt hiervoor het eigen vermogen aan. Dit heeft een negatieve impact op de solvabiliteit, één van de belangrijkste indicatoren waar de bank naar kijkt bij het beoordelen van kredietaanvragen. En de belangrijkste bron van externe financiering is immers nog steeds de bank. Een derde van de bedrijven die financiering zoekt, kiest voor deze vorm. Bedrijven die vanuit eigen vermogen nieuwe financiering zoeken vallen uiteen in twee categorieën: zij die zeer kapitaalkrachtig zijn en relatief weinig externe financiering nodig hebben, en zij die niet meer bij de bank terecht kunnen voor financiering. Met name die laatste groep bevindt zich in een lastig parket. Vaak is er te weinig eigen vermogen om te kunnen investeren.

Financiering lijkt steeds vaker te worden gezocht in subsidies, private funding of het uitgeven van participaties en/of aandelen. Ook zijn er steeds vaker bedrijven die door middel van crowdfunding aan financiering komen. Crowdfunding geeft de ondernemer de mogelijkheid productie voor te financieren en biedt tevens een interessant marketinginstrument.

Financieringsvormen (2014)

Kleine ondernemingen vindingrijker

Uit het onderzoek blijkt dat kleine ondernemingen vindingrijker lijken in het vinden van nieuwe financieringsvormen dan grotere bedrijven. Zij maken in verhouding meer gebruik van subsidies en venture capital. Ook vestigen zij hun hoop relatief vaak op angel investors – iets wat voor grotere partijen natuurlijk niet is weggelegd gezien de veel hogere kapitaalbehoefte.

Interessant is ook te zien dat grotere bedrijven (251-1000 medewerkers) het meest gebruikmaken van crowdfunding. Deze vorm van financiering wordt vaak geassocieerd met startende ondernemers, maar is vanwege het beperktere risico voor crowdfunders juist ook voor bestaande bedrijven interessant. Mensen zijn immers sneller geneigd te investeren in een volwassen bedrijf dat zich al bewezen heeft.

De grote bedrijven (> 1000 medewerkers) maken komend jaar het minst gebruik van nieuwe financiering. Als zij dat wel doen, dan is dat met name via aandelenuitgifte (zie bijvoorbeeld de Rabobank, dat de oude certificatenstructuur wijzigt en naar de beurs gaat om geld op te halen).

Het financieringslandschap verandert

De verwachting is dat het financieringslandschap het komende decennium drastisch gaat veranderen. Volgens de Amerikaanse econoom Robert Shiller, in 2013 onderscheiden met de Nobelprijs voor Economie, ondergaat het financiële systeem momenteel een transformatie die gelijk is aan de industriële revolutie: ‘Finance is a technology for making things happen. If you want to do something, you have to finance it’.

Ondernemers doen er goed aan zich bewust te zijn van deze transformatie en wat de mogelijke consequenties zijn voor hun bedrijfsvoering. De druk op de kredietverlening zal naar verwachting nog wel enkele jaren aanhouden. Ook in de aantrekkende economie zullen de banken waarschijnlijk niet in staat zijn om aan de stijgende kredietvraag te voldoen. DNB denkt dat de banken een groei van het bbp van iets meer dan 1% aankunnen. Komt de groei daar bovenuit dan is de kredietcapaciteit te beperkt.

Gelukkig neemt de behoefte van beleggers om te beleggen en van investeerders om te investeren niet af en veel geld in de markt is op zoek naar een rendabele bestemming. Bedrijven op zoek naar geld zullen dan ook steeds vaker verschillende financieringsvormen moeten stapelen om hun volledige financiering rond te krijgen.

Het volledige Berenschot Strategy Trends 2014 onderzoek kunt u downloaden via deze link.

Advertenties

Over Wieke Ambrosius
Wieke Ambrosius, bedrijfskundige, is gespecialiseerd in strategische vraagstukken. Als consultant bij Berenschot ondersteunt zij organisaties op het gebied van strategieformulering, nieuwe business modellen, rendementsverbetering, business cases en strategische marketing. Wieke is co-auteur van het Groot Strategie Boek.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: