Welke investeerder past bij mij?

Bedrijven waarvan de potentie hoog wordt ingeschat kunnen vaak rekenen op de aandacht van meerdere investeerders. In deze verkopersmarkt kan de ondernemer kiezen voor de voor hem of haar economisch meest voordelige deal (prijs, kwaliteit én gevoel). In de praktijk is er meestal sprake van een kopersmarkt. Investeerders krijgen jaarlijks vaak honderden informatie- of verkoopmemoranda voorgelegd en sluiten maar ongeveer 1 tot 4 deals per jaar. Wanneer je als ondernemer dus een beroep wil doen op private equity, dan zal je met een goede propositie voor de dag moeten komen. Daarbij is het ook handig te weten 1) aan welke investeerders je je propositie voorlegt en 2) waar deze investeerders op letten bij het nemen van hun investeringsbeslissing. In dit blog richt ik mij op de eerste vraag. In een volgend blog komt de tweede vraag aan de orde.

Aan welke private equity investeerders leg je als ondernemer je propositie voor?

Het heeft weinig zin je propositie lukraak rond te sturen en dan maar hopen tot er een investeerder op aanslaat. Naast dat het weinig kans van slagen heeft, is het ook niet verstandig om met investeerders in gesprek te gaan zonder je vooraf te hebben verdiept in hun profiel. Met enig vooronderzoek kun je focus aanbrengen en die investeerders benaderen wiens profiel past bij je propositie. Een belangrijk onderdeel van dit profiel zijn de investeringscriteria die de meeste private equity investeerders duidelijk weergeven op hun website. Over het algemeen geven deze investeringscriteria duidelijkheid op de volgende punten:

Aard van de investeringen

Sommige investeerders focussen alleen op snelgroeiende early stage bedrijven (venture capital), of geven de voorkeur juist aan volwassen bedrijven met een bewezen businessmodel en stabiele kasstroom. Nog anderen verkiezen turn-around situaties. Menig investeerder heeft ook omzeteisen voor bedrijven in de investeringscriteria opgenomen om het kaf van het koren te scheiden.

Geografisch bereik

De meeste investeerders in Nederland beperken zich tot Nederland en sommige zelfs alleen tot bepaalde regio’s binnen Nederland, zoals de participatiepoten van de regionale ontwikkelingsmaatschappijen. Buitenlandse investeerders (met name uit de VS) kunnen ook zeer geïnteresseerd zijn in Nederlandse bedrijven, getuige de investering dit jaar van € 3 mln van het Amerikaanse Sigma Prime Ventures in het Nijmeegse softwarebedrijf BlueConic en eerder, de € 18 mln investering van het Amerikaanse Battery Ventures in het Nederlandse app platformbedrijf Mendix. Voor deze bedrijven betekent dit overigens wel dat zij zich ook in Amerika huisvesten.

Voorkeur sectoren

Sommige investeerders zijn generalistisch en kijken naar zowat elke sector. Anderen richten zich juist op meerdere specifieke sectoren, zoals IT, maakindustrie, transport, agrifood, telecommunicatie etc. Deze investeerders geven zelf meestal al te kennen dat ze alleen investeren in sectoren die ze begrijpen.

Omvang investering

De meeste investeerders geven een bandbreedte met een minimum en maximum investeringsbedrag. Deze bandbreedte kan per investeerder nogal variëren. Voor venture capital investeerders (een vorm van private equity vooral gericht op snelgroeiende early stage bedrijven) is deze bandbreedte meestal enkele tonnen tot circa € 2 mln. De ondergrens voor private equity investeerders die zich richten op participaties in volwassen bedrijven ligt op minimaal € 1 mln en de bovengrens oplopen tot vele tientallen en soms ook honderden miljoenen.

Eigendomsbelang

Sommige investeerders dringen aan op controle middels een meerderheidsbelang. Anderen nemen genoegen met een minderheidsbelang.

Het is een verspilling van tijd voor zowel jezelf als de investeerders, wanneer je als ondernemer onvoorbereid met hen het contact zoekt. Bovendien kan dit leiden tot de nodige frustratie wanneer je alleen maar afwijzingen ontvangt of helemaal niks terughoort. Dus, eerst een beetje huiswerk doen voordat je investeerders benaderd. Met een bezoek aan hun website krijg je in ieder geval vaak al een goed inzicht in de bovenstaande basiscriteria.

Dit blog werd oorspronkelijk gepost op het blog van Capital Consulting.

Advertenties

Over Martijn Röfekamp
Martijn is Managing Consultant bij Berenschot en werkzaam op het raakvlak van strategie en financiering. Hij adviseert klanten in de industrie, financiële en zakelijke dienstverlening en de (semi-)publieke sector. Martijn is trekker van Berenschot Capital Consulting dat ondernemers een duidelijk inzicht verschaft in het waardepotentieel van hun bedrijf. Met dit inzicht ondersteunt hij ondernemers bij vinden en verwerven van publieke en private financiering voor het realiseren van hun groeiplannen. Organisaties in de (semi-)publieke sector helpt Martijn bij het organiseren en financieren van samenwerkingsprojecten die een bijdrage leveren aan de versterking van de organisatie zelf én de lokale of regionale economie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: