Innovatieve bedrijven presteren beter

10 maart 2014, Consultancy.nl

Investeren in innovatie en R&D loont. Een nieuw onderzoek van Berenschot toont aan dat Nederlandse bedrijven die meer innoveren op financieel vlak aanzienlijk beter presteren dan andere bedrijven.

Organisatieadviesbureau Berenschot vroeg bijna 350 bestuurders en topmanagers naar hun mening ten aanzien van een breed spectrum aan strategische kwesties, variërend van de belangrijkste prioriteiten tot het creëren van onderscheidend vermogen en internationalisering. De resultaten zijn samengevoegd in het 80 pagina’s tellende rapport ‘Strategy Trends 2014’.

Inovatie

Een van de onderzoeksgebieden is innovatie. De resultaten laten zien dat innovatie de sleutel succesfactor is voor het realiseren van financieel leiderschap. Gevraagd naar welk percentage van de omzet wordt geïnvesteerd in innovatie, blijkt dat bedrijven die een ‘product leadership’ strategie volgen – ook bekend als innovators – met afstand het meeste uitgeven. Tegelijkertijd komt ook naar voren dat voor deze groep bedrijven de omzet- en winstverwachtingen voor 2014 veel rooskleuriger zijn. Zo verwacht bijna tweederde van de productleiders een winstgroei in 2014 – voor de andere organisaties is dit nog niet de helft.

innovatie en groei

De adviseurs vroegen de respondenten ook om de Return on Investment (ROI) van innovatie te kwantificeren. Hieruit blijkt dat de ROI relatief gunstig is: des te meer wordt geïnvesteerd in innovatie, hoe hoger het aandeel van de omzet die herleid kan worden naar nieuwe producten / diensten. Bijvoorbeeld, als een bedrijf tussen de 1% en 3% van zijn omzet aan innovatie uitgeeft, dan haalt 15% van deze groep meer dan 10% van de omzet uit nieuwe producten (minder dan 2 jaar oud). En als het innovatiebudget wordt verhoogd naar 5% of meer, dan geeft maar liefst 61% van de bedrijven aan dat het aandeel van nieuwe producten in de totale productportefeuille hoger is dan 10%.

ROI op innovatie

Het is daarom niet verwonderlijk dat maar liefst 40% van de Nederlandse bedrijven zich in 2014 juist door middel van innovatie wil onderscheiden van de concurrentie, stelt Roel van Lanen, senior management consultant bij Berenschot. “Dat is gezien de return on investment op innovatie begrijpelijk. Maar de eerste zijn met het beste product vergt veel van een bedrijf. Zo moet een manager de beste uitvinders aantrekken en het aandurven om veel te experimenteren. Er is een onophoudelijke stroom aan goede ideeën nodig. Die zijn relatief goedkoop en foute of geflopte projecten juist duur.”

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op www.consultancy.nl naar aanleiding van het rapport “The CEO’s agenda, Strategy Trends 2014” van Berenschot. Voor het originele artikel op de site van consultancy.nl, klik hier.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: