Case: Ook groeiende bedrijven zoeken naar zekerheid

Dit blog is geschreven door onze stagiaire Laura de Kruijs. Het maakt onderdeel uit van een reeks van vijf blogs over businessmodellen.

Freshheads logoOok veel groeiende, maar nog relatief kleine, bedrijven worden in deze onrustige tijden steeds kwetsbaarder. Als reactie neemt hun zoektocht naar zekerheid sterk toe. Hen die dat niet lukt worden zonder pardon van de baan geveegd. Het middelgrote creatieve web ontwikkelingsbureau Freshheads lijkt deze dans echter te ontspringen, zo blijkt uit een interview met Wout Withagen, algemeen Directeur van Freshheads. Door de samenwerking met andere bedrijven en een sterk concept kan het bedrijf haar focus op activiteiten die bij het bedrijf passen behouden. Echter voelt ook Freshheads de consequenties van de groeiende online marktconcurrentie en de consequenties van de crisis via hun klanten.

Er staat veel druk op de marge van de online-business. Iedereen kan een website maken en een ijzersterk onderscheidingsvermogen is een must. Om dit te kunnen verwezenlijken investeren veel bedrijven in het veranderen van hun  businessmodel.  Maar zelfs wanneer de reputatie en het onderscheidend vermogen van een bedrijf op orde lijken te zijn, is dit geen garantie voor succes. Zo voelt ook  Freshheads, één van de vijf beste middelgrote internetbureaus uit de Emerce top 100, de druk van de markt om meer zekerheid in te bouwen.

Alhoewel sommige klanten juist de continuïteit en binding willen die contracten bieden, is het merendeel van de opdrachten bij Freshheads zoals bij veel kantoren nog op basis van projecten. Het actieve karakter van projecten past ook bij Freshheads, aldus Withagen. Echter bieden contracten veel meer zekerheid, zelfs nu veel contracten door de onzekerheid in de markt een kortere looptijd kennen. Naast het streven van een 50-50 balans tussen contracten en projecten, kijkt Freshheads tevens naar de mogelijkheden die andere verdienmodellen bieden.

In hun businessmodel kiest Freshheads bewust voor een exclusieve focus op de activiteiten en opdrachten die echt bij het bedrijf passen. Dat wil zeggen; zaken die vallen binnen strategie, creatief ontwerp  en ontwikkeling. “Het einddoel is een product waar we zelf achter staan en dat een unieke meerwaarde biedt voor de klant.”, aldus Withagen. Zo kiest het bedrijf bewust niet voor een focus op e-commerce, ondanks dat het booming business is. En ook in de productontwikkeling is het bedrijf kritisch. Dat het bedrijf door inhouse expertise in staat is sterke nieuwe producten te ontwikkelen, staat buiten kijf. Zo is werkspot.nl een voorbeeld van een succesformule. Toch is het verkocht omdat het buiten de kernkwaliteiten viel. Naast dat het bureau met haar focus een eigen karakter behoudt, draagt het bij aan een efficiënt businessmodel. Het bedrijf maakt duidelijke keuzes, bijvoorbeeld in het gebruiken van web-based software. Omdat deze software relatief goedkoop en eenvoudig is, kan Freshheads concurreren met goede tarieven, aldus Withagen.

Een belangrijk onderdeel van het businessmodel van Freshheads en het behoudt van focus zijn de samenwerkingsverbanden. “Je kan door de samenwerking met partners een goede focus houden maar wel een complete service bieden.”, aldus Withagen. Door middel van samenwerkingsverbanden heeft het bedrijf bijvoorbeeld een vestiging in Amsterdam kunnen openen. Ook haken partners aan bij elkaars projecten, verwijzen klanten naar elkaar door en vullen elkaars competenties aan. Dit is van essentieel belang om te kunnen concurreren met grote ICT-partijen. Withagen beaamt dat het vinden en behouden van goede partners van essentieel belang is maar dat dit echter ook een moeilijk proces is. Bij relatief kleine organisaties zijn de langdurige partnerschappen vaak op basis van vriendschappen, althans zo blijkt bij Freshheads het geval.

Tenslotte is volgens Withagen met name het management van het proces van essentieel belang; “Uiteindelijk gaat het om hoe goed je het doet en hoe goed je jouw projecten ‘managet’. Doe je dat, dan houd je een bepaalde marge over. Voorcalculatie is dus heel belangrijk, maar nog belangrijker is hoe goed je de opdrachtgever stuurt tijdens dat traject. Dat is de kunst, daar maak je het verschil.” Een belangrijk onderdeel daarvan is om zo vroeg mogelijk bij de besluitvorming betrokken te raken. Zodoende leert men de klant echt te kennen, kan men identificeren waar men waarde kan toevoegen en kan men een langdurige relatie opbouwen. Deze relaties heeft Freshheads in der loop der jaren dan ook opgebouwd en verschillende (oud)klanten zijn zo een soort ambassadeur van het bedrijf.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: