Strategy Trends 2014: op zoek naar nieuw perspectief

Ook dit jaar weer gaan we op zoek naar de strategische trends in Nederland. Daarmee wordt het alweer de achtste keer dat we het Berenschot Strategy Trends onderzoek organiseren. Door de jaren heen hebben we veel geleerd over de uitdagingen waar de BV Nederland mee worstelt, zowel in de omgeving als binnen de vier muren van het eigen bedrijf. De publicatie die wij hier elk jaar over schrijven biedt vervolgens inzicht in de wijze waarop organisaties deze uitdagingen te lijf (kunnen) gaan.

op zoek naar nieuw perspectiefMeer nog dan in voorgaande jaren gaan we dit jaar op zoek naar de trends en ontwikkelingen waar de verschillende sectoren zich mee bezig houden. Al jaren is het onderzoek gericht op bestuurders en topmanagers in de financiële en zakelijke dienstverlening, industrie, agrifood, energie, en andere private sectoren. Dit jaar is er speciale aandacht voor de unieke ontwikkelingen binnen elk van deze sectoren en hoe bedrijven hierop inspelen, bijvoorbeeld door al dan niet te investeren in een bepaalde trend.

Al jaren geven deelnemers aan het onderzoek aan dat zij massaal op zoek gaan naar nieuwe businessmodellen. Dit jaar gaan we op zoek naar wat dit nou concreet betekent. Sommigen zullen actief op zoek gaan naar nieuwe afzetmarkten of klantsegmenten, anderen gaan flink snoeien in (of groeien met) hun portfolio. Sommigen richten zich op het opzetten van nieuwe verkoopkanalen, anderen op het anders inzetten en binden van de eigen mensen en middelen. In 2014 gaan we zien of businessmodellen slechts een “modeterm” was al die jaren, of dat bedrijven er echt iets mee gaan doen, en zo ja, wat dan. Kortom, op zoek naar nieuw perspectief.

Daarnaast zijn we op zoek naar de verwachtingen van de deelnemers voor het komend jaar. Veel is al geschreven over het al dan niet bereikt hebben van de conjuncturele dip, maar weinigen vragen het de ondernemers zelf. Verwacht men de omzet weer op peil te kunnen brengen? En zo ja, lukt dat ook binnen de landsgrenzen of vooral door kansen in het buitenland? Trekt de arbeidsmarkt weer aan of blijft het vooral sturen op kosten en efficiency? Deze vragen bieden veel inzicht in wat ons de komende tijd te wachten staat.

Verder zijn er een aantal grote zaken die in toenemende mate in de boardroom op tafel komen. Zo horen we graag meer over de wijze waarop ondernemingen zoeken naar nieuwe vormen van financiering en de kansrijkheid die u deze toedicht. Ook willen we weten welke nieuwe vormen van samenwerking met andere partijen in de sector of in de keten de voorkeur genieten. Daaraan gerelateerd biedt het onderzoek inzicht in het belang van innovatie voor de bedrijven.

Deelnemen aan het onderzoek is niet alleen leuk (denken wij), ook biedt het invullen van de vragenlijst al inzicht in de mogelijkheden die er zijn. Zo wordt deelnemers een spiegel voorgehouden, waardoor zij worden uitgenodigd en uitgedaagd om nog eens goed na te denken over de keuzes die zij maken, gegeven de unieke context van hun bedrijf. Daarnaast krijgen deelnemers uiteraard de kans om als eerste de rapportage te ontvangen. Ook bieden we deelnemers de mogelijkheid om in de vorm van een mini-interview hun mening te geven in de rapportage, als zij dat willen.

Dit onderzoek is gesloten. Wie geïnteresseerd is in de volledige rapportage, deze is te downloaden via http://www.berenschot.nl/strategytrends2014.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: