Agrofoodsector worstelt met prijsconcurrentie

Op zoek naar toegevoegde waardeBedrijven in de agrofood worstelen – ongeacht hun positie in de keten – met de gevolgen van prijsconcurrentie. Voor de foodindustrie is die prijsconcurrentie het belangrijkste strategische issue. Voor handelsbedrijven en toeleveranciers en voor bedrijven in de primaire sector staat prijsconcurrentie op respectievelijk plaats 2 en 3. Dit blijkt uit het Agrofood Strategy Trends Onderzoek 2013, dat Berenschot in samenwerking met het vakblad VMT, de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie ZLTO en LTO Noord heeft uitgevoerd. Er deden 300 ondernemers, directeuren en senior managers uit de agrofood aan mee.

Hoewel de agrarische sectoren en de foodindustrie sterk verschillen, hebben zij volgens Edwin Lambregts (adviseur bij Berenschot) belangrijke kwesties gemeen: “De druk op alle schakels in de keten wordt groter en heeft een negatieve invloed op prijzen en rendementen. Kostenbesparing en procesverbetering vormen de klassieke reactie op de recessie en de inkoopmacht van de retail en het out-of-home segment. Maar deze weg is eindig. Bedrijven doen er daarom verstandig aan om hun uitwisselbaarheid tegen te gaan en moeten zich onderscheiden van de concurrentie”.

Dat betekent, zegt zijn collega Lindy van der Veen, een sterker accent op onderscheidend vermogen en andere businessmodellen: “Opvallend genoeg zien agrofoodbedrijven nieuwe business modellen niet of nauwelijks als een strategisch issue, terwijl dit onderwerp binnen andere sectoren in Nederland al jaren bovenaan staat. Een meerderheid (63%) van de agrofoodbedrijven zegt zich te willen onderscheiden op de kwaliteit van hun product. Maar als de meerderheid dit nastreeft, ben je als bedrijf niet meer onderscheidend en kom je toch in de prijsconcurrentie terecht.”

Trends in de agrarische sectorHet Agrofood Strategy Trends Onderzoek werd dit jaar voor de tweede keer uitgevoerd. Het biedt inzicht in de strategische keuzes waarmee bedrijven worden geconfronteerd en in de trends binnen diverse sectoren. Behalve met VMT werd er dit jaar voor het eerst samengewerkt met LTO Noord en ZLTO. Daardoor was er een verbreding van het onderzoek naar bedrijven in de agrarische sectoren. Het rapport bevat een analyse van de belangrijkste uitkomsten per sector en praktische tips aan ondernemers hoe om te gaan met strategische uitdagingen.

Uit de trendanalyse blijkt dat 60% van de ondernemers in de primaire sector het aangescherpte beleid rond antibioticagebruik van grote invloed op hun bedrijf acht. Van die 60% gaat 70% op dit specifieke vakgebied de komende jaren investeren. Daarnaast zijn dierenwelzijn, het nieuwe mestbeleid, verduurzaming van productie en het afschaffen van de melkquotering belangrijke trends. Ook wat dat betreft, zijn veel van de ondervraagde ondernemers van plan te investeren.

Een andere uitkomst van het onderzoek is dat 75% van de foodindustrie ziet dat de veranderende samenstelling van voeding (bijv. zout-, vet- en suikerreductie) op korte termijn een grote impact op bedrijven heeft. Daarom gaat 70% van deze groep door middel van investeringen inspelen op die trend. Versterking van de ketensamenwerking is eveneens een toptrend in de food: ruim 60% van respondenten ziet de invloed hiervan op het bedrijf en hiervan gaat 60% daadwerkelijk investeren. De belangrijkste trends bij dienstverleners zijn certificering, de veranderende samenstelling van voeding, ketensamenwerking en regelgeving op het gebied van voedselveiligheid.

Het volledige rapport Agrofood Strategy Trends 2013 is gratis te downloaden via www.berenschot.nl/agrofood2013.

Agrofood Strategy Trends 2013

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: