Groei ze!

Een krimpende economie, onzekerheid, faillissementen en ‘exorbitante beloningen’ voor topmanagers. Kranten hebben de laatste jaren weinig vrolijks geschreven. Een recessie betekent inderdaad veel ellende maar het is niet zo dat er tijdens een recessie geen groeikansen zijn. Er zijn alleen andere spelregels om te groeien. Ik zie de volgende ‘gouden regels’ van verantwoord groeien: heldere strategische keuzes maken en een scherpe beheersing van kosten en risico’s. Dit alles in dialoog met de omgeving van het bedrijf.

In een sterk groeiende markt toont een sterk groeiende onderneming vaak het volgende beeld: de groei in kosten blijft in eerste instantie achter bij de groei in omzet. Met andere woorden, de omzetpiek ligt eerder dan de kostenpiek, zoals in figuur I.

conjunctuurFiguur I: de kostenpiek volgt na de omzetpiek

Bij een dalende markt is het duidelijk dat de kosten weer naar hetzelfde niveau gebracht moeten worden als het nieuwe (lagere) omzetniveau. Bedrijven moeten dus noodgedwongen ‘in de verdediging’. Vrijwel alle ondernemingen voerden de laatste jaren programma’s van kostenreductie door, het assortiment werd verkleind, risicomijdend gedrag werd de trend. Inmiddels zijn de meeste organisaties op het punt dat de kosten weer (enigszins) in verband zijn gebracht met de omzet en is er op het gebied van kosten weinig winst meer te boeken. Om zijn bedrijf verder te helpen, kan een ondernemer vaak niet nog meer vet wegsnijden uit zijn bedrijf. Om vooruitgang te boeken moet hij denken aan groei!

Kansen voor ondernemerschap

‘Groei?’ hoor ik u denken. ‘Het is toch recessie?’. Zeker, maar een recessie hoeft niet alleen maar ellende te zijn. Het kan ondernemingen ook kansen bieden om te groeien. Concurrenten kunnen in (financiële) moeilijkheden zitten, waardoor zij een aantrekkelijke overnamekandidaat zijn geworden of waardoor zij minder effectief kunnen concurreren. Markten zijn wellicht aantrekkelijker geworden, doordat (grotere) spelers zich hebben teruggetrokken omdat zij zich meer willen richten op hun ‘core business’.

De vraag die dan beantwoord moet worden is of ondernemingen wel altijd moeten groeien.

Die vraag kunnen we kort beantwoorden: groei is onlosmakelijk verbonden met ondernemerschap. Groei komt voort uit ambitie, het is een uitdaging, een teken van gezondheid. Groei brengt rendement. Voor medewerkers geeft bedrijfsgroei perspectief en carrièrekansen.

Anderzijds; niet groeien maakt kwetsbaar, de onderneming kan marktaandeel verliezen en in de rode cijfers raken. Misschien wordt het bedrijf daardoor wel een kandidaat voor overname door een gezonder bedrijf. Eenvoudiger: niet groeien is geen optie. Stilstand betekent achteruitgang, omdat je niet mag verwachten dat je concurrenten ook niets zullen doen.

Is alle groei dan goed? Nee, het recente verleden heeft voldoende voorbeelden laat zien dat rücksichtslose groei veel ellende kan voortbrengen. Groei moet verantwoord zijn en niet alleen maar gericht zijn op kwantiteit, maar met name op kwaliteit.

Verantwoorde groei

Wat is dan het verschil tussen verantwoorde groei en rücksichtslose groei? Om verantwoorde groei te bereiken, in een markt die tegen zit, zijn twee dingen van cruciaal belang:

  1. Heldere strategische keuzes
  2. Het beheersen van kosten en risico’s

Een eerste simpele stap naar heldere strategische keuzes is het stellen van een aantal ‘waarom-vragen’ aan jezelf als ondernemer. Waarom wil ik groeien? Waarom zou ik met mijn onderneming in deze markt kunnen uitblinken? Waarom zou ik bereid zijn die risico’s te nemen? Naast het stellen van deze vragen is het belangrijk om een dialoog te voeren met je belangrijkste stakeholders (aandeelhouders, klanten, werknemers) om gezamenlijk een antwoord te vinden op deze vragen. Zo komen heldere, breed gedragen en werkbare strategische keuzes naar voren die de aandeelhouders, klanten en werknemers van het bedrijf tevreden stellen.

Naast deze strategische keuzes is kosten- en risicobeheersing een belangrijk issue. De financiële speelruimte van bedrijven is door jaren van recessie dun geworden en daarom is de ruimte voor dure missers (zoals een verkeerde investering) klein. Iedere beslissing om te groeien (in omzet, in personeel, in vierkante meters, in markten, etc.) wordt pas verantwoord als risico’s en rendement goed afgewogen worden. Houd hierbij goed in uw achterhoofd dat het vaak zo is dat kansen met een hoog rendement vaak ook hoge risico’s met zich meebrengen! Lijkt die ene investeringskans met die buitengewoon mooie rendementen erg veilig? Kijk nog eens goed naar wat de consequenties kunnen zijn als deze rendementen toch iets langer op zich laten wachten of als de markt net niet doet wat u verwacht. Zijn de rendementen nog steeds zo mooi?

Groei ze!

Groeien is lekker, zeker in recessie. Het geeft een kick om te kunnen groeien in een markt die tegen zit en het is altijd prettiger werken in een positieve omgeving, dan in een omgeving van reorganisatie, ontslagen en onzekerheid.

Een recessie hoeft geen obstakel te zijn voor verantwoorde groei. Als er aandacht wordt besteed aan het maken van breed gedragen, heldere strategische keuzes en het beheersen van kosten én risico’s biedt ook een recessie voldoende kansen om op een verantwoorde manier te groeien. Daarvan zijn er voldoende voorbeelden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: