Big is not always beautiful

Veel fusies en overnames worden ingegeven doordat er schaalvoordelen worden behaald. Uit de praktijk blijkt dat 75% van fusies niet haar beoogde doelstellingen behaalt. Ook uit onderzoek van Berenschot blijkt dat big niet altijd beautiful is. Wij onderzoeken al tien jaar de bepalende factoren van de overhead en de relatie tussen omvang van de overhead en de grootte van de organisatie. Uit onderzoek onder ruim 1.500 organisaties blijkt dat schaalvoordelen maar beperkt optreden en dat er vanaf 300 werknemers zeer beperkte synergievoordelen kunnen zijn.

Veel belangrijker is de inrichting en de besturing van de organisatie. Uit onderstaande figuur blijkt dat er een zeer beperkt verband is tussen het percentage fte’s dat in de overhead zit versus de omvang van de organisatie (fte’s). Het percentage fte in de overhead van de totale organisatie heeft een zeer grote spreiding. Ook bij de grotere organisaties loopt het percentage overhead op tot meer dan 30%.

overhead vs omvang

Sterker nog, kleine bedrijven zijn flexibeler, wendbaarder en kunnen juist makkelijker het kostenniveau aanzienlijk verlagen. Grote concerns worden belemmerd door besturingslagen, trage besluitvorming en interne governanceregels waardoor het kostenniveau juist toeneemt in plaats van daalt naarmate de organisatie groter is.

Bedrijven die gaan fuseren, dienen een goede integratiestrategie te bedenken waardoor de synergievoordelen worden verzilverd om bij de 25% bedrijven te horen waar de fusie wel gelukt is!

Voor de bedrijven die hun kostenniveau willen verlagen de volgende tips:

  • Redeneer altijd vanuit uw strategie. In hoeverre dragen de activiteiten bij aan de gekozen strategie? Bedenk altijd wat de klant ervan vindt en toets dit desnoods bij een aantal goede klanten.
  • Maak de juiste keuzes. Versterk de delen waar u goed in bent en bouw de zwakke onderdelen af. Denk na over strategieën die uw businessmodel kunnen versterken.
  • Zet uw klanten en producten op volgorde van winstgevendheid op een rijtje. De uitkomsten zullen u hoogstwaarschijnlijk verbazen. Slechts een beperkt aantal bedrijven levert u wel de nodige winst op. Alleen is het natuurlijk lastig afscheid te nemen van die klant waar u al jaren zaken mee doet en die klant brengt mogelijk toch nog wat dekkingsbijdrage binnen.
  • Bedenk onconventionele methodes om nu wel die markt open te breken. Een guerrilla aanpak kan daarbij helpen. Vaak kan de verkoop veel meer uit de markt halen door effectiever om te gaan met de verschillende kanalen. Niet elke klant hoeft bezocht te worden. Catalogus verkoop kan helpen voor de kleine klanten.
  • Onthoud dat kostenreductie tot doel heeft om op korte termijn kosten te reduceren met op lange termijn behoud van prestaties richting de markt. Resultaatverbetering dus in plaats van eenzijdige afslanking. Doorbreek daarom de neerwaartse spiraal met structurele verbeteringen en voorkom symptoombestrijding.
  • Elimineer de activiteiten die geen waarde toevoegen, de klant wil hier immers niet voor betalen.
  • Doorbreek het afdelingsdenken en de bureaucratie, zodat resultaten daadwerkelijk behaald worden.
  • Vergroot de flexibiliteit van uw organisatie, zodat u mee ademt met de markt. Aanpassingen zijn dan veel eenvoudiger door te voeren. Maak gebruik van tijdelijk contracten, verlaag de vaste kosten door het uitbesteden van bedrijfsprocessen, maak gebruik van toeleveranciers door middel van co-sourcing, hanteer gebroken diensten, sluit tijdelijk de fabriek of zet tijdelijke capaciteit op.
Advertenties

Over Luddo Oh
Luddo Oh, bedrijfseconoom, heeft meer dan 20 jaar advieservaring in het begeleiden van organisaties met een financieel vraagstuk. Zijn specialisatie ligt op het snijvlak van financieel management en strategie. Hij adviseert klanten in de industrie, financiële en zakelijke dienstverlening. Hij heeft diverse projecten uitgevoerd op het gebied van reorganisaties, overhead doorlichtingen, fusies, benchmarking, kostenreducties, cost management, performance management, businessplanning en scenario analyse.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: