Niet durven doorpakken vaak groter probleem dan niet weten

Keuzes maken is moeilijk. Vervolgens consequent handelen is nog veel moeilijker. Elke dag staan we voor tal van keuzes.

Bedrijven durven niet snel te beslissen terwijl de oplossing nabij is. Als wij gevraagd worden voor een probleem, dan hebben wij door onze ervaring meteen door wat er aan de hand is en wat de oplossingsrichting is. De ondernemer beseft ook wat het probleem is en weet meestal ook de oorzaak, maar durft vaak niet door te pakken.

Er is dan koudwatervrees en vaak weet iedereen intern in de organisatie al precies de oplossing, maar wordt er lang getreuzeld en gerekt. Acceptatie is daarbij een vaak lastig proces, zeker als eerdere verkeerde beslissingen hebben geleid tot de situatie.

Sneller durven doorpakken is voor iedereen beter, maar wordt steeds maar uitgesteld. Het gevolg is dat de verkoudheid een zware griep wordt en de organisatie nog verder in de problemen komt. De remedie is sneller ingrijpen en doorpakken.

Voorbeeld is een organisatie in de transportsector die voor een grote reorganisatie staat. Het uitdenken van de oplossingsrichting is in twee maanden uitgevoerd. Vervolgens is de organisatie nog twee jaar bezig geweest over de uitdetaillering en loopt de reorganisatie vast. De moeizame tocht en de wil om het steeds maar verder uit te detailleren staat het nemen van beslissingen in de weg.

De Strategische Dialoog kan helpen om de beslissing te versnellen en concreet stappen te zetten in implementatie van de verandering. De organisatie doorleeft de strategie, krijgt grip op de toekomst en de mensen zijn er klaar voor in denken en doen.

De Strategische Dialoog

Advertenties

Over Luddo Oh
Luddo Oh, bedrijfseconoom, heeft meer dan 20 jaar advieservaring in het begeleiden van organisaties met een financieel vraagstuk. Zijn specialisatie ligt op het snijvlak van financieel management en strategie. Hij adviseert klanten in de industrie, financiële en zakelijke dienstverlening. Hij heeft diverse projecten uitgevoerd op het gebied van reorganisaties, overhead doorlichtingen, fusies, benchmarking, kostenreducties, cost management, performance management, businessplanning en scenario analyse.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: