Nederland schiet niets op met besmettelijk pessimisme

maar wel met nieuw perspectief (opinieartikel)

Nederland wentelt zich nog steeds in een besmettelijke golf van pessimisme. Keer op keer wordt herhaald dat de crisis nog heel lang gaat duren. Paul Pietersma, managing director bij Berenschot en strategy consultant, geeft zijn kijk op de strategie voor ondernemend Nederland.

Ondernemend Nederland moet de boel weer lostrekken door het bieden van nieuw perspectief. Een duidelijke richting die het licht aan het eind van de tunnel symboliseert. Waar gaat de onderneming naar toe? Wat betekent dit? En hoe gaan we dat doen?

Toekomstige winnaars zijn in staat sneller signalen op te pikken en te combineren tot nieuwe diensten en producten. Een voorbeeld kan worden genomen aan het Maastrichtse bedrijf MOSA en het Deense Lego, die beide hun focus verlegden en er zo in slaagden de crisis het hoofd te bieden.

Pietersma noemt de strategisch dialoog als middel om het besmettelijk pessimisme te lijf te gaan. De bouwstenen hiervoor zijn: interactiever, authentieker en slagvaardiger ondernemen. Lees het hele artikel onder downloads.

Lees het volledige opinieartikel hier.

Advertenties

Over Paul Pietersma
Strategy consultant and Managing Director at Berenschot

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: