Richt je op de koplopers, niet de achterhoede!

Altijd gaat de aandacht naar het slechtste jongetje in de klas. Slecht presterende bedrijven, producten en klanten liggen altijd onder een vergrootglas. Dit zien we niet alleen in de media, maar ook veel bedrijven besteden onevenredig veel tijd, aandacht en energie aan klanten of klantgroepen die niet goed renderen, wat ten koste gaat van de werkelijke kansen.

Er moet juist een omslag komen om de winnaars te ondersteunen en daar spin off van te krijgen. Steun de goed presterende onderdelen en koester de winnaars. Denk niet na over waar u slecht in bent, maar waar u goed in bent. Versterk deze kracht.

the whale - omzet en rendementInzicht hebben in welke producten en markten u het verdient, is daarbij essentieel. Zet uw klanten op een rijtje qua winstgevendheid en begin met de meest winstgevende klanten. U zult verbaasd zijn over de uitkomsten.

Wat is het belangrijkste dat u hieraan kunt doen? Herijk uw strategie en ondersteun uw winnende strategie.

  • Maak de juiste keuzes. Versterk de delen waar u goed in bent en bouw de zwakke onderdelen af.
  • Slecht heilige huisjes die op instorten staan. Scheid hierin de zaken van de personen.
  • Denk na over strategieën die uw businessmodel kunnen versterken zoals:
    • Ga in de schoenen van uw klanten staan en denk na wat zij belangrijk vinden. Koester deze klanten. Of, beter nog, vraag het ze!
    • Het opnieuw herdefiniëren van uw bedrijf.
    • Stimuleer ondernemerschap, innovatie en spin-offs.
    • Bepaal hoe u tot de top 3 positie kan komen en deze kan handhaven.
    • Houd voldoende opties open, denk over een fall back scenario.

Toekomstige winnaars zijn in staat sneller signalen op te pikken en te combineren tot nieuwe diensten en producten. In een onvoorspelbare omgeving is snelheid geboden, de kansen zijn per definitie tijdelijk. Succes volgt alleen als de ideeën ook slagvaardig geïmplementeerd worden.

Advertenties

Over Luddo Oh
Luddo Oh, bedrijfseconoom, heeft meer dan 20 jaar advieservaring in het begeleiden van organisaties met een financieel vraagstuk. Zijn specialisatie ligt op het snijvlak van financieel management en strategie. Hij adviseert klanten in de industrie, financiële en zakelijke dienstverlening. Hij heeft diverse projecten uitgevoerd op het gebied van reorganisaties, overhead doorlichtingen, fusies, benchmarking, kostenreducties, cost management, performance management, businessplanning en scenario analyse.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: