Brancheorganisaties deel II: strategische keuzes voor sector en leden

Vorige week zagen we op dit blog een voorbeeld van een brancheorganisatie die het rendement van haar leden wilde verhogen en koos om kansrijke businessmodellen voor de leden beschikbaar te stellen. Deze week nog een voorbeeld. Maar ditmaal vanuit een andere hoek; de modelmakerij. Geconfronteerd met vele markt- en technologieontwikkelingen was het een juist moment om strategisch na te denken over nieuwe kansen voor verbetering, innovatie en businessmodellen.

Roadmap nieuwe businesskansen modelmakerij

‘Wat vragen mijn klanten op termijn?’, ‘Welke eisen stellen de verschillende eindmarkten?’, ‘Ben ik professioneel genoeg?’ en ‘Waarin moet ik investeren: mensen of middelen?’. Allemaal vragen waar modelmakers graag een antwoord op zouden hebben. Berenschot analyseerde daarom in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Modelmakerijen (NVvM) de markt- en technologieontwikkelingen in die sector. Het resultaat: een routekaart met vijf uitgewerkte businessmodellen, inclusief een aanpak voor de bevordering van instroom en opleiding van vakkundig personeel. Dit stelde de modelmaker en de branchevereniging in staat om de juiste strategische keuze te durven maken.” De NVvM stelde vervolgens met haar leden een actieplan op.

Een paar voorbeelden van de meest belovende businessmodellen die resulteerden:

  • Het ‘samensmelten van de modelmakerij’; een businessmodel gericht op verdergaande samenwerking tussen modelmakerijen.
  • ‘Virtuele modelmakerij’, een businessmodel waarbij er geen fysiek product meer de deur uitgaat, maar alles digitaal wordt gedaan.
  • ‘Innovatie Provider’, een businessmodel gericht op het ondersteunen van klanten bij innovatie.
  • ‘One stop shop’, een businessmodel gericht op aanbieden van een totaalpakket van diensten; waarbij de klant voor alle vragen bij de modelmaker terecht kan.
Advertenties

Over hedderijkes
Hedde Rijkes, organisatiepsycholoog, is gespecialiseerd in brancheorganisaties en verenigingen. Als consultant bij Berenschot adviseert hij deze organisaties over strategische vraagstukken, positionering, besturing, verenigings- en bureaustructuur, ledenbetrokkenheid, verdienmodellen en fusies. Eerder werkte Hedde als adviseur Public Affairs voor de VO-raad.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: