Brancheorganisaties deel I: businessmodellen voor leden

Organisaties in veel sectoren en branches staan voor grote uitdagingen. Door de crisis, door snelle technologische en sociaaleconomische ontwikkelingen, of door een combinatie hiervan. Ze zijn er bij gebaat om te investeren in nieuwe business- en verdienmodellen, maar doen dit niet: geen tijd, geen geld, geen overzicht. Een branchebrede aanpak kan uitkomst bieden. Op basis van ontwikkelingen, kansen en bedreigingen in een branche worden de meest kansrijke toekomstige – nieuwe – business- en verdienmodellen in kaart gebracht. Dit geeft de ondernemers in een branche een basis voor een onderscheidende voorsprong ten opzichte van andere branches of ketenpartijen. Een voorbeeld van een branche die u voor ging.

Naar een structureel betere positie van de handel in bloembollen

Moeilijke tijden voor de bloembollenhandel. Schaalvergroting bij afnemers, overaanbod, structurele afname van export en het huidige ongunstige economische klimaat bewogen de branchevereniging Anthos ertoe om Berenschot te vragen een structuuronderzoek uit te voeren. Doelstelling was het verhogen van het rendement van de handel en het versterken Verdienmodellen op brancheniveauvan de professionaliteit bij de handelsbedrijven. Een gerichte analyse van kansen, bedreigingen en ontwikkelingen met leden en andere stakeholders leidde tot een selectie van zeven verschillende bedrijfsmodellen. Bij elk model werd inzichtelijk gemaakt hoe er vorm aan kan worden gegeven en aan welke voorwaarden de bedrijven moeten voldoen om in nieuwe structuren te stappen.

Een paar voorbeelden van meest belovende businessmodellen:

  • Focus op een grootschalige handelsfunctie, een bedrijfsmodel gericht op consolidatie en operational excellence.
  • Verticale integratie en/of samenwerking, een businessmodel gestoeld op ketenoptimalisatie, waarbij door samenwerking soorten worden ontwikkeld met een goede marktpotentie.
  • Ontzorgen van – buitenlandse – bloemenkwekers. Intensieve samenwerking met buitenlandse bloembollenkwekers, waarbij geïnvesteerd wordt vanuit de handelskennis.
  • Een keuze uit verschillende focusstrategieën. Verdergaande marktsegmentatie waardoor accountmanagement, promotie, onderhandelingsstijl en product/dienstontwikkeling beter kunnen worden afgestemd op behoefte.

Volgende week op het blog: nog een casus voor het vinden van een nieuw verdienmodel vanuit brancheniveau

Advertenties

Over hedderijkes
Hedde Rijkes, organisatiepsycholoog, is gespecialiseerd in brancheorganisaties en verenigingen. Als consultant bij Berenschot adviseert hij deze organisaties over strategische vraagstukken, positionering, besturing, verenigings- en bureaustructuur, ledenbetrokkenheid, verdienmodellen en fusies. Eerder werkte Hedde als adviseur Public Affairs voor de VO-raad.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: