Case: hoe overleven en weer richten op groei

Een middelgrote fabrikant in de metaalindustrie giet en produceert halffabricaten voor de bouw, automotive en elektronische industrie, maar schrijft al drie jaar rode cijfers.  Ze levert wereldwijd waarvan een derde van de omzet buiten Nederland plaatsvindt.

Enkele jaren in successie is met de kaasschaaf wat van het kostenniveau afgehaald. Zonder resultaat. Het tijdelijk personeel zit al thuis, het ziekteverzuim is al omlaag gebracht.

Samen met Berenschot is een herstelplan gemaakt.  Als eerste wordt gezocht naar de oorzaak van het teruglopend resultaat. Opvallend is dat bij de grotere klanten een negatief resultaat wordt gehaald.  Besloten wordt daarop om de kaasschaaf te laten liggen, maar in plaats daarvan een volledig andere strategie te kiezen, die focust op de winstgevende producten.

Niet-kernactiviteiten worden versneld afgestoten. De productie wordt volledig anders georganiseerd. Operational excellence wordt het leidend principe.

Tijdens deze volledige turnaround verdwijnt een vijfde van het aantal medewerkers. De output wordt verhoogd, het aantal ploegen verlaagd. Er worden meer ovens per man ingepland en de ovenmedewerkers worden ingezet bij het voorbereiden van het werk. Stilstand en omsteltijden worden drastisch teruggedrongen door grotere seriegroottes.  De interne storingsdienst stopt met de fabricage van gereedschappen, functioneert daardoor beter en de storingstijden lopen terug. De inkoopafdeling wordt uitgebreid om effectiever te onderhandelen en de brutomarge te verhogen.

Het resultaat is dat de organisatie sinds de turnaround geen verlies meer heeft geboekt en de afgelopen drie jaar sterk in omvang en marktaandeel is gestegen.

Geen kaasschaaf, want deze:

  • Raakt ook de goede delen van de organisatie
  • Vermindert de kwaliteit van de dienstverlening
  • Legt de druk onnodig bij de teamleiders
  • Gaat ten koste van investeringen en toekomstige winsten
  • Gaat zelden diep genoeg
  • Is symptoombestrijding, moet dus herhaald worden.

Zo moet het wel:

  • Zoek vanuit de eigen strategie naar resultaatverbetering
  • Versterk uw sterke punten en bouw zwakke af
  • Vergroot de flexibiliteit van uw organisatie
  • Neem afscheid van klanten die te weinig bijdragen
  • Elimineer activiteiten die geen waarde toevoegen
  • Doorbreek afdelingsdenken en bureaucratie
  • Optimaliseer de inzet van middelen bij verkoop.

 

Advertenties

Over Luddo Oh
Luddo Oh, bedrijfseconoom, heeft meer dan 20 jaar advieservaring in het begeleiden van organisaties met een financieel vraagstuk. Zijn specialisatie ligt op het snijvlak van financieel management en strategie. Hij adviseert klanten in de industrie, financiële en zakelijke dienstverlening. Hij heeft diverse projecten uitgevoerd op het gebied van reorganisaties, overhead doorlichtingen, fusies, benchmarking, kostenreducties, cost management, performance management, businessplanning en scenario analyse.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: