Sterker uit de crisis: de aanval is de beste verdediging

We komen de laatste tijd veel ondernemers tegen die in slecht vaarwater terecht zijn gekomen. Het zijn een voor een prachtige bedrijven met een lange historie maar helaas vastgelopen in een doodlopende strategie. De markt staat onder druk, marges en omzetten dalen ondanks herhaalde acties om het tij te keren. De bank staat op de deur te kloppen als de bankratio’s onderuit schieten en leveranciers zijn huiverig om te leveren omdat de crediteurentermijnen aan het oplopen zijn.

Vaak weet de ondernemer het niet meer en heeft een klankbord nodig om uit de negatieve spiraal te komen.

Belangrijk is om op tijd te reageren op de veranderende marktomstandigheden en goed zicht te hebben op die indicatoren die succes bepalen. Als op tijd wordt bijgestuurd is er voldoende tijd om de koers te wijzigen. Vaak ontbreekt deze tijd en dient strak gestuurd te worden op de cashflow om tijd te kopen.

Bij een terugvallende marktvraag dienen beslissingen de juiste diepgang en het juiste tempo te hebben. Maatregelen kunnen variëren van eenvoudige kostenbesparingen tot het structureel afstoten van bepaalde activiteiten, producten of het niet langer bedienen van bepaalde klanten. Punt is dat directies kostenbesparingsprogramma’s vaak eenzijdig benaderen en de markt en de koppeling met de strategie vergeten. Snijden in kosten en personeel heeft alleen zin als er voldoende perspectief voor de toekomst is. Dus dient het management niet alleen te kijken naar kosten, maar ook naar de bedrijfsprocessen, strategie en vooral naar de markt.

Een aantal tips om sterker uit de crisis te komen:

  • Bedrijven zijn bezig met risico inventarisaties met verschillende scenario’s (positief, waarschijnlijk, negatief)
    • Installeer early warning systemen
    • Flexibiliseer je organisatie
  • Bedrijven hebben geleerd van de vorige recessie
    • Sluit lange termijn contracten
    • Dek je in met producten en markten die minder recessie gevoelig zijn
  • Denk na over wat echt toegevoegde waarde oplevert op de lange termijn
    • Gebruik niet de kaasschaaf of de investeringstop
    • Beperk je overhead en vaste kosten
  • Juist in recessie tijd kan je marktaandeel winnen
    • Als andere organisaties nog bezig zijn met het huis op orde stellen, kunnen de bedrijven die er echt klaar voor zijn marktaandeel veroveren om na de recessie weer stevig door te groeien. Investeer gericht in productontwikkeling, zodat je na de storm als eerste weer op gang komt.
Advertenties

Over Luddo Oh
Luddo Oh, bedrijfseconoom, heeft meer dan 20 jaar advieservaring in het begeleiden van organisaties met een financieel vraagstuk. Zijn specialisatie ligt op het snijvlak van financieel management en strategie. Hij adviseert klanten in de industrie, financiële en zakelijke dienstverlening. Hij heeft diverse projecten uitgevoerd op het gebied van reorganisaties, overhead doorlichtingen, fusies, benchmarking, kostenreducties, cost management, performance management, businessplanning en scenario analyse.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: