Het jaar van de draak

Vuurwerk, papier, de kruiwagen, het kompas, en 2.400 patenten op het gebied van nanotechnologie. Haier, China Mobile, Volvo en Spyker: China telt in het jaar van de draak ook op het gebied van innovatie en merken volop mee.

Gastcolumn door Martijn Laar

Een accountmanager van een westers A-merk in keukenapparatuur presenteerde voor Carrefour vol trots de innovaties voor de komende drie jaar. De inkoper nam hem mee naar het schap. Daar stonden al die geplande producten al, made in China, onder het huismerk van Carrefour. De zorgelijke ontwikkeling, vond de inkoper, was dat de Chinese leverancier had aangekondigd de echte innovaties volgend jaar onder de vlag van een recent overgenomen Europees merk zelf op de markt te gaan brengen.

Westerse marketeers

Als dit beeld u bekend voorkomt bent u niet de enige. Dit concurrentieveld is de dagelijkse praktijk voor veel westerse marketeers. China rukt op als grootmacht in innovatie en branding. Met € 39 miljard hoort China Mobile volgens Millward Brown in 2012 tot de top-10 meest waardevolle merken ter wereld. Haier (witgoed) en Huawei (telecom-apparatuur) hebben vanaf een grote thuismarkt via Azië, Zuid-Amerika, Afrika en Oost-Europa de westerse merken omsingeld en penetreren nu op eigen kracht de Europwese markt. Andere Chinese bedrijven kopen westerse merken op. Lenovo kocht in 2004 IBM, maar ondertussen is Volvo van Geely, MG/Rover van Nanging Motors en kocht de Chinese autodealer Pang Da dit jaar een kwart van de aandelen van Spyker. Dit is geen toeval: de ‘Commerce Minister’ Chen De Ming verklaarde het kopen van westerse technologie en merken onlangs tot staatsbeleid. Met de 1.500 R&D centra die door westerse bedrijven in China zijn opgezet in het laatste decennium, hoeft hij niet ver te zoeken: Philips, DSM en GE innoveren in zijn achtertuin.

Voor het volledige artikel, inclusief tips voor de strategische marketeer over hoe hiermee om te gaan, klik op onderstaande afbeelding voor een pdf:

Dit artikel verscheen eerder in Marketing Tribune no. 6. Martijn Laar is Managing Consultant bij Berenschot.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: