De crisis maakt je creatief

Economische crisis: Moeilijkheden of mogelijkheden? Dit was het thema van de netwerkbijeenkomst van de Utrechtse Ondernemers Academie op 29 maart. Ondernemers waren te gast bij adviesbureau Berenschot in Utrecht en kregen nuttige tips en adviezen om de crisis te lijf te gaan.

Ludwig Hoeksema, directielid bij Berenschot, gaf de aanwezigen een kijkje in de huidige strategische trends. Uit het onderzoek Hoop in bange dagen blijkt dat er bij organisaties en bedrijven veel onzekerheid heerst over de toekomst en dat de waan van de dag vaak regeert. Volgens Hoeksema vergroot betrokkenheid van de hele organisatie bij strategische keuzes de kans op de gewenste gedragsverandering. “De grootste uitdaging bij het sturen op strategie is om dicht tegen het operationele proces aan te kruipen.”

Bij familiebedrijven lijkt dit haast vanzelfsprekend. In een van de drie subsessies tijdens de netwerkbijeenkomst deed Albert Jan Thomassen, directeur van de vereniging Familiebedrijven Nederland, uit de doeken waarom deze bedrijven ook wel de motor van de economie worden genoemd. Niet alleen zorgen zij voor de helft van de werkgelegenheid en zijn ze winstgevender dan andere bedrijven, ook in tijden van crisis weten zij het hoofd vaak verrassend goed boven water te houden. Wat is het geheim van familiebedrijven? Thomassen: “Ze maken gebruik van de ervaring van de oudere generatie én van de frisse blik van de jongere generatie.”

Gerichte inspanning

Ferdinand Nijboer, economisch onderzoeker bij ING, liet zien dat het consumentenvertrouwen in Nederland de laatste maanden flink is gekelderd. Iets rooskleuriger was hij over de vooruitzichten voor de provincie Utrecht. Naar verwachting zal de economische krimp hier in de tweede helft van 2012 waarschijnlijk lager zijn dan in het hele land, onder meer door de relatief robuuste huizenmarkt en het grote aantal kenniswerkers. De economische crisis vertaald naar HRM-thema’s gaat vaak over afslanking van het personeel. Maar dat was niet de oorspronkelijke missie van een onderneming. Volgens Peter Edelman, managing director bij Berenschot, vraagt de crisis om andere competenties van de ondernemer en de medewerkers. Zijn advies: “Breng goed in kaart welke competenties ontwikkeling behoeven en zet de inspanningen daar gericht op in.”

Denken in kansen

Verfrissend was de presentatie van Rebecca de Boer, oud-cursist van de UOA en eigenaar van organisatiebureau Free Heart. Ze onderneemt al vanaf haar achttiende en schrikt er niet voor terug juist in tijden van recessie een bedrijf op te zetten. De Boer: “Een crisis maakt je creatief.” Free Heart biedt op het platteland mooie locaties voor congressen, symposia en trainingen, eventueel in combinatie met culinaire en creatieve arrangementen. “We willen mensen uit de sleur van alledag naar een groene, landelijke omgeving halen.”

De adviseurs van Berenschot, KPMG en Meeuwsen ten Hoopen, met wie de aanwezigen een 1-op-1 gesprek konden aangaan, kwamen met allerlei tips, zoals “profileer je op je resultaat”, “maak bij het aannemen van personeel gebruik van flexibele mogelijkheden” en “wees kritisch op je bedrijfsvoering”. Eén adviseur formuleerde het zo: “Blijf bij jezelf en denk in kansen.”

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: