MVO: van onbewust naar bewust

Veel ondernemers worstelen met de vragen: MVO, wat moet ik ermee? Wat kan ik ermee? En wat wil ik ermee? In deze mix blijkt Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen voor ieder bedrijf anders uit te pakken.

Gastcolumn door Joost Krebbekx

In de groothandel is het ‘kunnen’ sterk afhankelijk van het toegepaste bedrijfsmodel en de positie naar de toeleveranciers toe. Het ‘moeten’ is vooral afhankelijk van de verschillende eindmarkten en klantsegmenten met ieder hun specifieke, soms ontluikende, duurzaamheideisen. Het ‘willen’ blijkt meestal afhankelijk van het ondernemerschap en de cultuur binnen de organisatie.

Het opzetten en ontwikkelen van onderscheidende duurzaamheidskenmerken van een onderneming stijgt in complexiteit en strategische belangrijkheid ver uit boven initiatieven als het meedoen aan sociale evenementen en het inschroeven van energiezuinige lampen. Het gaat om de samenhang van alle mogelijke MVO elementen over alle afdelingen van het bedrijf heen en dit in nauwe relatie met zowel de afnemers als de leveranciers.

In de MVO wereld blijkt een geheel nieuwe taal te worden gebruikt zoals Eco-effectiviteit, ABC-X, kort-cyclische CO2, LEED, ISO 26000 enzovoorts. Bij het ontwikkelen van een integraal MVO beleid zijn dit begrippen die juist voor uw onderneming relevant kunnen worden. Voor groothandelsondernemingen is de eerste MVO stap: van onbewust naar bewust. Een uitdagende, multidisciplinaire ontdekkingsreis maar met een prachtige eindbestemming!

Joost Krebbekx is Senior Managing Consultant bij Berenschot. Dit artikel verscheen eerder in Groothandel Magazine.

Voor het gehele artikel, klik hier.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: