Geen tijd voor strategie in agrofood sector

Agrofood Strategy Trends 2012

Edwin Lambregts, managing consultant bij Berenschot, presenteerde de resultaten van het Agrofood Strategy Trends onderzoek 2012 tijdens VMT Food Event op 14 maart, het jaarlijkse event voor de directies en het management in de foodsector. VMT en Berenschot verrichtten onderzoek naar de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van strategie onder topmanagers van ondernemingen die actief zijn in de agrofoodindustrie of direct daaraan gerelateerd.

Managers in de agrofoodsector ontbreekt het aan tijd blijkt uit het onderzoek. Door de operationele drukte komen strategische keuzes in de verdrukking en maar liefst 30% van de bedrijven blijkt er niet in te slagen de bedrijfsstrategie te implementeren, zo viel te beluisteren op VMT Food Event. Ondanks dat tijdgebrek een strategische aanpak in de weg staat, zijn de verwachtingen positief. Bijna 45% van de Nederlandse agrofoodbedrijven verwacht dat de omzet in Nederland dit jaar zal toenemen, ruim 75% voorziet omzetgroei in het buitenland.

Innovatie en R&D zijn nodig

Opvallende uitkomst van het onderzoek is dat bedrijven zich vooral willen onderscheiden op kwaliteit. Maar liefst 67% geeft dit aan, pas op ruime afstand gevolgd door innovatie (36%) en service (34%). “De agrofoodsector is gefascineerd door het eigen product. De aandacht voor de klant is beperkt”, concludeert Lambregts. Om op kwaliteit onderscheidend te kunnen zijn, is innovatie en R&D nodig. In de voedselverwerkende industrie benoemt 54% van de bedrijven innovatie dan ook als belangrijkste strategische issue.

Focus op product

De conclusie die Lambregts trekt uit de top drie voor onderscheidende criteria is dat de agrofoodsector aanbodgericht is. De indruk wordt versterkt doordat managers aangeven in beslag te worden genomen door operationele zaken. Tijdgebrek is het belangrijkste knelpunt bij het formuleren en realiseren van de bedrijfsstrategie. 37% van de respondenten geeft dit aan, een duidelijk hoger percentage dan de industrie in Nederland als geheel.

Onzekerheid tijdens recessie

Ook de grote onzekerheid in tijden van recessie speelt een rol. Lambregts hierover: “Niemand weet waar de markt heen gaat. De tijd niet nemen voor strategische keuzes, leidt dan automatisch dat voortgaan met waar je mee bezig bent.” Tegelijkertijd wijst hij op het gevaar van niet meebewegen met de (veranderende) markt en roept op tijd vrij te maken om een strategie vast te stellen.

Het volledige rapport is te downloaden via de site van Berenschot (klik hier). Hieronder de presentatie van Edwin Lambregts op het VMT Food Event.

In VMT 7 verschijnt een artikel over het Agrofood Strategy Trends Onderzoek 2012.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: