Wel opkomende markten, maar niet Afrika!

Van alle Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen is ruim driekwart actief in opkomende markten. Hierbij lijken zij voor het grootste deel Afrika over het hoofd te zien. Vrijwel alleen grondstofverwerkende en daaraan gerelateerde bedrijven zijn daar actief. Opmerkelijk, want de bedrijven die daar actief zijn geven doorgaans aan hun activiteiten te willen uitbouwen.

Afrika biedt grote groeimogelijkheden. Zes van de tien snelst groeiende economieën de afgelopen 10 jaar liggen in Afrika. De handel tussen Afrika en de rest van de wereld is in die periode verdubbeld. En de helft van de wereldwijde bevolkingsgroei die in de komende 40 jaar verwacht wordt is in Afrika. Genoeg kansen voor ondernemers, zou je denken.

Berenschot, de Rotterdam School of Management (RSM) en de Netherlands African Business Council (NABC) onderzoeken de positie van het Nederlands bedrijfsleven in sub-Sahara Afrika. De resultaten worden gebundeld in een managementboek dat medio 2012 op de markt verschijnt. Het boek brengt de motivaties, strategieën en succes- en faalfactoren van bedrijven in Afrika op een aantrekkelijke wijze in beeld en biedt een breed pallet aan managementadviezen.

Dit artikel geeft inzage in enkele bevindingen die betrekking hebben op onze analyse van de groeistrategieën van beursgenoteerde bedrijven in Afrika. Hieronder een zeer beknopte samenvatting van de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen – het volledige artikel is onderaan als pdf te downloaden.

Bevinding I: Afhankelijkheid NL beursgenoteerde ondernemingen van opkomende markten neemt toe

Bevinding II: Het potentieel van Afrika als groeiregio zien we niet terug in de groeistrategieën van beursgenoteerde ondernemingen

Bevinding III: De redenen voor bedrijven om geen actieve strategie op Afrika te voeren zijn niet goed duidelijk. Bedrijven die wel actief zijn in Afrika, zijn van plan hun positie verder uit te bouwen

Wat adviseren wij Nederlandse bedrijven?

  • Houd er rekening mee dat Afrika het nieuwe Azië kan worden.
  • Breng de mogelijkheden binnen de regio in kaart en identificeer kansrijke sectoren.
  • Ontwikkel innovatieve bedrijfsmodellen.
  • Zorg dat de activiteiten ingebed zijn in lange termijn doelstellingen.
  • Zet de juiste mensen in.
  • Tenslotte raden wij aan om naast financiële prestatieindicatoren ook indicatoren gerelateerd aan risico’s structureel te monitoren.

Download deze bevindingen en aanbeveling in uitgebreidere vorm door op de afbeelding hieronder te klikken. Wanneer het boek beschikbaar is zullen we daar op het blog uiteraard ook melding van maken.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: