Aanpassing is opgave voor toekomst

Het middensegment in de bouw heeft volgens Hubert Sturm de capaciteit in huis om te vernieuwen en daarmee een antwoord te bieden op de toekomstige vraag. “Die ligt op het gebied van duurzaamheid en aanpassing van de bestaande bouw.”

Uit: Cobouw, 1 december 2011, p.6

Dat is geen uitvoering van bestekken en geen projectontwikkeling vanuit grondposities. Het is zaak de bouwketenregie op te pakken, te signaleren wat klanten willen en daarvoor de beste oplossingen bieden. De nieuwe opgave, verzekert hij, krijgt vorm door ketensamenwerking, ondersteunt door ict. Hiervoor moeten bedrijven “een flinke professionaliseringsslag” maken.

Dat de middenbedrijven ruim beschikken over hoger geschoold technisch personeel betekent voor hem een belofte. “Meestal leidt dat tot innovatie. Ik heb dat gezien in de technische groothandel en de industrie. De technische groothandel had het eerder heel moeilijk. Bedrijven dreigden te verdwijnen en moesten daarom flink vernieuwen. Dat deden ze, waardoor deze sector weer floreert en een van de meest innovatieve is.”

Dat de bouw qua keteninnovatie is achtergebleven bij andere sectoren, komt denkt hij doordat de sector het lang makkelijk heeft gehad.”Een jaar of 25 achtereen heeft de bouw overwegend goed geboerd. Dat was geen stimulans voor innovatie. De hogere eisen aan prijs en kwaliteit en de toenemende complexiteit van opdrachten zorgen ervoor dat keteninnovatie in de bouw nu ondanks de crisis van de grond komt.”

Nu de noodzaak daarvoor zich aandient, blijken veel bedrijven echter te druk met overleven. Sturm ziet ze onder invloed daarvan vaak juist terugvallen op oude, vertrouwde werkwijzen. “Toch is onontkoombaar: bedrijven moeten juist nu hun plan trekken. De koers uitzetten voor de toekomst. Zich afvragen: welke rollen kunnen dan continuïteit bieden en wat moeten we daarvoor ontwikkelen.” Schaken, kortom, op twee borden tegelijk, weet hij: “Nu overleven door lekken zoveel mogelijk te dichten. En tegelijk werken aan het bedrijf voor morgen.”

Voor het volledige artikel op de site van onze vrienden van Cobouw, klik hier.

(pdf-versie)

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: