Middenbedrijf bouw moet nieuwe rol zoeken

Het middenbedrijf in de bouw moet zichzelf opnieuw uitvinden om een antwoord te kunnen geven op de veranderende markt. De oude rollen werken niet meer, stelt Hubert Sturm, senior consultant bij managementadviesbureau Berenschot.

Uit: Cobouw, 1 december 2011, p.1

De grote bedrijven ziet hij redelijk door de crisis komen, onder meer dankzij hun bredere spreiding van activiteiten. Ook spelen zij voortvarend in op nieuwe contractvormen zoals dbfm(o). “De grootbedrijven beconcurreren ook in toenemende mate het regionale middenbedrijf via eigen regiovestigingen. Tegelijk profiteren vooral de kleine bedrijven, met hun flexibele organisatie en lage algemene kosten, van de huidige grote verbouwmarkt.”

Sturms boodschap klinkt terwijl adviesbureau Deloitte recent waarschuwde voor een nieuwe consolidatiegolf, waarin middelgrote bouwers massaal het onderspit zouden delven. Sturm denkt dat dit niet hoeft te gebeuren. Wel moeten de bedrijven dan nieuwe businessmodellen ontwikkelen, gebaseerd op hun sterke kanten.

De zorgen over de markt nemen ondernemers zo in beslag dat hun dringend nodige aandacht voor een heroriëntatie op de koers erbij in zou inschieten. Jammer want de tijd dringt, meent hij. “Het zijn niet de minste die het de laatste tijd niet hebben gered: Panagro, Hoogevest, Van Hemert, Midreth, Bokx, Heddes.”

De traditionele regionale markt waarop het middenbedrijf sterk is verliest snel aan betekenis. Dat is die van de nieuwbouw op projectbasis, vaak verworven door grondposities. Dat hoeft geen ramp te zijn, want met hun sterke positie in regio’s kunnen ze zich ook profileren voor de markten van de toekomst, denkt Sturm.

“Die zullen voor het overgrote deel betrekking hebben op aanpassing van de bestaande voorraad. Door hun langdurige aanwezigheid in hun gebied, kennen deze bedrijven de lokale markten als geen ander. Het gaat veelal om familieachtige bedrijven, met medewerkers die langdurig in dienst zijn en een grote betrokkenheid bij het bedrijf tonen. Daar kunnen regiovestigingen van grote bedrijven moeilijk tegenop.”

Voor het volledige artikel op de site van onze vrienden van Cobouw, klik hier.

(pdf-versie)

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: