Effectief strategie implementeren

Het vaststellen van je strategie is een ingewikkeld proces (zie ook onze vorige post hierover). Daarom vind ik het onbegrijpelijk dat bij zoveel bedrijven de strategie door slechts één persoon of een paar personen volledig wordt bepaald. Niet alleen mis je dan té veel belangrijke input en maak je het jezelf moeilijk door medewerkers niet te betrekken, het succesvol tot implementatie brengen van de strategie wordt enorm bemoeilijkt door het gebrek aan draagvlak.

Ik geloof dan ook heilig in de kracht van de dialoog als effectief mechanisme om niet alleen strategie te bepalen, maar juist ook om de strategie te laten doorleven en integraal onderdeel te laten zijn van het dagelijks handelen van de organisatie en haar medewerkers.

Dat 80% van verandertrajecten mislukken is bekend, maar dat ligt niet altijd (alleen) aan het verandertraject, ook aan de aard van de verandering. Té vaak wordt bij het bepalen van de strategie onvoldoende aandacht gegeven aan de realisatie van de strategie. En dan is deze dus niet implementeerbaar. De strategische dialoog gebruikt dit echter juist als kracht door het hele proces heen: zonder richten geen inrichten of verrichten.

En natuurlijk is het niet efficiënt om alle medewerkers in je strategie te betrekken, maar een dialoog van de board met (senior) lijn- en stafmanagers leidt tot hogere team support, een belangrijke driver voor het slagen van je strategie (zie hier). Om de strategie ook daadwerkelijk en succesvol te implementeren kun je dan ook denken aan het volgende ezelsbruggetje:

strategie = mobiliseren x formuleren x realiseren

Maar hoe doe je nou zo’n dialoog? Welke stappen moet je zetten? Wat is het doel van die stappen? En hoe pak je zo’n stap aan? Hieronder twee platen die een indruk geven van de kracht en het onderling versterkend effect van de verschillende fasen in een strategische dialoog. Hierbij wil ik (wellicht ten overvloede) wel aangeven dat het een iteratief proces is, en dat je dan ook op elke plek in de dialoog kan beginnen, afhankelijk van waar je als organisatie op dat moment behoefte aan hebt. Maar dat de dialoog werkt moge duidelijk zijn (zie hier voor aantoonbaar resultaat dat de strategische dialoog tot meer omzet en meer winst leidt!)

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: