Authenticiteit verslaat social media als marketingtopic

Marketingprofesssionals zien authenticiteit als dé marketingtrend van dit moment. Social media komen pas op de tweede plaats. Wel hangen beide trends nauw met elkaar samen. Dat blijkt uit het grote Berenschot/MarketingTribune-marketingtrendonderzoek. Nieuw in de top 10: het verhogen van loyaliteit en verbeteren van customer service, en het ontwikkelen van mobiele marketing.

De vaakst genoemde trends dit jaar zijn authenticiteit (47%), social media (41%), mvo/duurzaamheid (36%), samenwerking (30%) en loyaliteit/customer service (29%). Ruim 1.800 marketeers werden rechtstreeks benaderd; in totaal werden 382 enquêtes volledig ingevuld. Bijna 80% van de respondenten die authenticiteit op 1 zet, stelt dat deze trend invloed heeft op de positionering en communicatie van het merk. Minder dan 20% van hen meent dat die invloed ook merkbaar is bij het product-, prijs- en kanaalbeleid. Duurzaamheid is de enige trend die in zowel communicatie als productontwikkeling een steeds belangrijker rol gaat spelen.

De drie toptrends zijn nauw met elkaar verweven, aldus de onderzoekers. “Het publiek kan via verschillende media informatie inwinnen over je merk, producten en diensten”, stelt Onno Ponfoort. “Onechte boodschappen, het niet waarmaken van claims, niet in medewerkers of diensten verankerde kernwaarden worden feilloos gespot en via de (sociale) media uitvergroot.” Loyaliteit en customer service staan voor het eerst in de top 5. Logisch, volgens de onderzoekers, nu overstappen naar een andere leverancier of product steeds makkelijker wordt. “Loyaliteit bewerkstelligen via tussenpersonen is steeds minder mogelijk”, aldus Ponfoort. “De consument verwacht directe dialoog met de fabrikant of de afzender van de boodschap.”

Opvallende uitkomst is het onderscheid tussen marketeers in de industrie en marketeers in de dienstverlening. Respondenten uit de industrie hebben meer oog voor mvo, globalisatie en accountability. Dienstverleners scoren aanmerkelijk hoger op het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen, het benutten van sociale media en het ontwikkelen van mobiele en location-based marketing. Pijnpunt is dat marketeers prijsbeleid en kanaalkeuzes nauwelijks benutten om in te spelen op de gesignaleerde trends. “Vreemd, zeker omdat ze social media wel als belangrijk kanaal noemen en prijzen online steeds vaker en makkelijker te vergelijken zijn”, aldus Ponfoort. “De meeste omzet genereer je door de steeds verder gedigitaliseerde consument persoonlijk te benaderen, met authentieke en innovatieve producten, die hem helpen mee te werken aan de verduurzaming van de aarde. Dat is de uitdaging voor de marketeer in 2012.”

Deze achtste editie van het Berenschot-marketingtrendonderzoek vond voor de vierde keer plaats in samenwerking met vaktitel MarketingTribune en wordt ondersteund door Stichting Techniek en Marketing, Marketing Executive Center, Platform Innovatie in Marketing en Marketingfacts.

Voor meer informatie over de uitkomsten van het Marketing Trendonderzoek 2011, klik hier.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: