Visie op strategie

U merkt meer verwevenheid met andere organisaties, zowel voor levering van producten en diensten als voor innovatie of financiering.  Spelers in uw bedrijfsketen of netwerk hebben steeds sterker invloed op uw organisatie. Informatie over nieuwe producten, nieuwe activiteiten, prijzen wordt steeds transparanter voor klanten. U ziet dat imago’s snel kunnen veranderen. Kortom, u merkt dat de toekomst en uw omgeving meer interactief, transparant en onvoorspelbaar is, wat leidt tot grotere onzekerheid.

Onderscheidend vermogen, toegevoegde waarde en marktconforme kosten blijven altijd belangrijke pijlers voor strategische keuzes. De genoemde ontwikkelingen in de economie en de maatschappij vragen echter om een manier van strategiebepaling die tot een sneller en misschien ook wel ander succes leidt.

  • Bedrijven maken steeds intensiever deel uit van een netwerk. Of het nou gaat om innovatie, financiering, diensten of producten, binnen die netwerken dienen zich voortdurend nieuwe combinaties met nieuwe initiatieven aan. Door te investeren in optimaal contact met markten, klanten en partners, kunt u tijdig participeren in nieuwe kansen, allianties en innovaties.
  • Bedrijven worden in toenemende mate afgerekend op wie ze zijn, naast wat ze doen. Authenticiteit en accountability zijn belangrijk om op een shortlist van klanten te komen. Basisvoorwaarde daarvoor is dat de reputatie en de merkwaarden van een bedrijf exact de feitelijke prestaties weerspiegelen.
  • Toekomstige winnaars zijn in staat sneller signalen op te pikken en te combineren tot nieuwe diensten en producten.  In een onvoorspelbare omgeving is snelheid geboden, de kansen zijn per definitie tijdelijk. Succes volgt alleen als de ideeën ook slagvaardig geïmplementeerd worden.

De ‘nieuwe’ manier van strategiebepaling moet uw organisatie  interactiever, authentieker en slagvaardiger maken, waardoor u succesvol kansen weet te creëren in een onvoorspelbare markt. Nieuwe business- en verdienmodellen bieden evenzeer kansen als nieuwe producten en markten.

De aanpak van de Strategische Dialoog van Berenschot (zie afbeelding hierboven) garandeert dit resultaat. Voeg bij dit alles onze ruim zeventig jaar praktijkervaring met het formuleren, mobiliseren en realiseren van strategieën, alsook ons uitgebreide netwerk in zowel de private als publieke sector en u heeft alle reden om nu al Berenschot actief in uw netwerk te betrekken!

Voor meer over succesvolle strategieën, klik hier.

Advertenties

Over Paul Pietersma
Strategy consultant and Managing Director at Berenschot

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: