Zakelijke dienstverleners efficiënter door afslanken van de overhead

Utrecht, 22 augustus 2011 – De overhead bij zakelijke dienstverleners is fors afgenomen. Dit blijkt uit onderzoek van Berenschot naar de omvang en kosten van de overhead van zakelijke dienstverleners. Uit het onderzoek blijkt dat het overheadpercentage van de totale formatie over de afgelopen vijf jaar met 8% daalde. Indirecte functies zijn in sterkere mate verkleind dan directe. Het onderzoek werd uitgevoerd bij accountants- en advieskantoren, ingenieursbureaus en researchcentra, advocatenkantoren en financiële dienstverleners. Tussen deze sectoren bestaan nog steeds aanzienlijke verschillen.

Tarieven staan onder druk, vooral bij ingenieursbureaus en financiële instellingen. Research-instellingen hebben te maken met een aanzienlijke vraaguitval. Omzetprognoses zijn bijna overal lager dan andere jaren. Door deze ontwikkelingen loopt de formatie in de zakelijke dienstverlening terug. Een aantal sectoren zit traditioneel hoog in de overhead zoals de juridische dienstverleners en financiële dienstverleners, maar die beginnen pas nu de druk te merken. ICT zit op een veel lager niveau in de overhead omdat daar de financiële druk al jaren hoog is en de bakens eerder zijn verzet.

Luddo Oh, Senior Managing Consultant bij Berenschot: “Bij een kleinere flexibele organisatie hoort ook een kleinere overhead. De meeste zakelijke dienstverleners lijken dit goed te beseffen en reduceren de indirecte functies sterker dan het primair proces. De overhead is in de afgelopen vijf jaar gedaald van 21,0% naar 19,5% van de totale formatie. Daarnaast zijn veel organisaties de laatste twee jaar sowieso al fors gekrompen; zij hebben hun overhead nog eens extra gereduceerd.”

Nog steeds valt echter bij veel organisaties efficiencywinst te behalen. Belangrijke thema’s zijn het verhogen van de flexibiliteit en het invoeren van Het Nieuwe Werken ter besparing op facilitaire kosten en ter verhoging van de productiviteit. De nadruk komt veel meer te liggen op het genereren van rendabele omzet met een daarbij passende, marktconforme overhead. Senior Consultant Roel van Lanen: “Veel organisaties hebben geïnvesteerd in marketing en business development om de positionering te verbeteren. Zo proberen zij hogere marges te realiseren en uit de neerwaartse spiraal weg te blijven”. Succesvolle organisaties zijn derhalve niet alleen bezig met het verlagen van de kosten, maar ook met het professionaliseren van de overhead en het verhogen van de winstgevendheid.

Voor meer over de uitkomsten van het onderzoek, klik hier.

Kenniscentrum Benchmarking

Opzet van het benchmarkonderzoek

Wetenschappelijke kijk op overhead

Wat kost uw overhead, en is dat veel?

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: