Resultaat moet steeds sneller

Waar bedrijven vroeger maanden de tijd hadden voor een beslissing, móeten klanten nu ­resultaat zien, liever vandaag dan morgen.

Keuzes maken. Volgens een onderzoek van bureau ­Berenschot vinden managers dat het moeilijkst aan hun werk, vooral in tijden van crisis. De toekomst is onzeker, het is lastig te bepalen waar het heen moet met de organisatie. Het topmanagement schrikt terug voor de nodige beslissingen, en beperkt zich liever tot bewezen succesnummers. Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Integendeel zelfs.

Geen vaste grond

Keuzes worden op een andere manier gemaakt dan vroeger, zegt Paul Pietersma, managing director Business Strategies van ­Berenschot, net zoals succes halen op een andere manier gaat. De wereld is in beweging, bedrijven hebben geen vaste grond meer onder de voeten. “Managers worstelen, ze willen de ­keuzes maken: welke kant moet het op met de organisatie, hoe zijn we onderscheidend, van toegevoegde waarde? Tegelijk willen ze alle opties open houden.”
Bedrijven opereren in een onzekere en steeds veranderende ­omgeving, managers kampen met een dilemma. In de fysieke en virtuele wereld is alles met elkaar verweven, organisaties zijn onderdeel van ketens, netwerken, wisselende verbanden. In dat steeds veranderende speelveld zoeken organisaties hun plek.

Niet broeden

Adviseurs zijn de aangewezen personen om analyses op een vraagstuk los te laten, snel te schakelen, scherpe keuzes te ­maken. Maar dat moet wel steeds sneller. Waar bedrijven ­vroeger maanden de tijd hadden voor een beslissing, moeten dingen nu in drie, vier weken geregeld zijn. Klanten móeten resultaten zien, zegt Pietersma, geen klant zit nog te wachten op een adviseur die een maandje op een ­probleem komt broeden en vervolgens met een theoretische oplossing aan komt zetten.

Onvaste tijden

Dat betekent nogal wat voor Berenschot, zegt ­Pietersma. Maar de winnaar in de ­categorie Management en ­Organisatie is een stevig bureau in onvaste tijden, vervolgt hij. Het is een van de oudste adviesbureaus van het land. Mensen die er ­werken, moeten daar goed van doordrongen zijn. Ze hebben een ­reputatie hoog te houden. Je moet kwaliteit in huis hebben, toegevoegde waarde leveren. “De klant heeft recht op de beste adviseur.”

Oorspronkelijk artikel.

Management Team 100: Berenschot beste management- en organisatieadviesbureau.

Advertenties

Over Roel van Lanen
Roel van Lanen has international experience in the fields of strategy, finance, corporate recovery and business growth. Roel has extensive experience advising clients on strategic issues ranging from scenario planning to cost reductions. Additionally he supported companies through complex operational changes. Currently Roel works as a senior strategy consultant with Berenschot in the Netherlands, primarily focusing on organizational development and efficiency, strategic market studies, and complex (international) restructuring efforts. Customers typically work in financial and professional services, as well as utilities (energy), health care, and production industry. Roel is an experienced program- and projectmanager who regularly teaches workshops and holds lectures, and publishes articles on strategy in various media and on his blog, Business Strategies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: